Prisbelönt fondförvaltning

15-02-23 9:58 | Sparande och pension | Maria Rengefors

I början av året brukar en rad tidningar dela ut priser för årets fond i olika kategorier. I år har vår fond Nordea Emerging Stars fått pris som bästa tillväxtmarknadsfond 2014 av Privata Affärer, med motiveringen att etik lönar sig, samtidigt har förvaltaren utsetts till årets tillväxtmarknadsförvaltare av Dagens Industri. Gissa om vi är stolta!

Det är också speciellt kul att just denna fond får pris eftersom förvaltningen, lite enkelt förklarat, hittar stjärnor i form av företag som är extra duktiga på att hantera risker och möjligheter när det gäller miljö, mänskliga rättigheter och affärsetik och sedan kombinerar det med traditionell finansiell analys. Vi är övertygade om att faktorer som handlar om just dessa, ibland svåra frågor, blir allt viktigare att ta med i beräkningen vid placeringar.

Även om vi redan är en bra bit in på 2015, så måste jag ändå kommentera 2014. Det blev helt enkelt ett bra fondår. De flesta av våra fonder gav en positiv absolut avkastning, det vill säga steg i värde. Det var egentligen bara den ryska marknaden som backade rejält under 2014.
Vi har nu haft flera år av stigande marknader generellt sett. Då blir det allt viktigare att se över sitt fondsparande. Det kan man förstås göra själv via Nordeas internetbank, men också genom att fråga Nordeas rådgivare. Dessutom är det dags för det orange kuvertet. Det gäller att hitta rätt balans mellan aktiefonder och räntefonder och det kan man behöva resonera kring. Gör det!

Till sist kan jag stolt konstatera att det är många kunder som valt Nordeas fonder under 2014. Faktum är att vi är den aktör på marknaden som hade störst nettoinflöden av alla. Tack för förtroendet och jag kan försäkra att vi jobbar hårt för att åstadkomma bästa möjliga avkastning i alla våra fonder.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?