Att spara eller inte spara – är det verkligen frågan?

15-08-14 11:37 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Svenskarna är kanske världens mest fondsparande folk. Varför blev det så? Svaret hittar vi i historien och vi behöver inte gå så väldigt långt tillbaka i tiden. Under 70- och 80-talen sparade vi helt enkelt inte alls – inflationen var skyhög och incitamenten att spara väldigt få.

Det ville man från politiskt håll ändra på och in kom allemanskonton och framför allt allemansfonderna. Det senare innebar också att aktiemarknaden öppnades upp för betydligt fler än tidigare. Bägge sparformerna var skattesubventionerade och sparandet sköt fart ordentligt. Skattesubventionen försvann så småningom men vi fortsatte att spara i fonder.

Vi har fortfarande kvar en av våra gamla allemansfonder. Idag är det utflöden ur den fonden. Det är helt enkelt skördetid för de som sparat länge. Trots fastighetskriser, it-bubblor, finanskriser och annat har de som sparat hunnit bygga upp ett ansenligt kapital.

Att spara mindre belopp månadsvis har visat sig vara en bra idé och är man dessutom villig att ta en viss risk, samtidigt som man har uthålligheten över tid, så ger det på sikt resultat.

Just nu finns inte samma starka vilja från politiskt håll att uppmuntra till sparande. Avdragsrätten på pensionssparande är på väg bort, samtidigt kommer en justering av skatten på Investeringssparkonto t ex. Men det betyder inte att det blivit mindre viktigt.

För det är viktigt att spara. Må det var för att ha en buffert, till en resa, första lägenheten eller för sin pension. Det är en trygghet att ha en slant undanlagd, och att visa för sig själv att man kan – ger vuxenpoäng helt enkelt om du är ung. Och när du blir äldre kan du tacka ditt kloka, unga jag som började spara tidigt och vande sig vid det.

Ett månadssparande parerar dessutom för kraftiga svängningar på marknaden och känns heller inte av så mycket. Dessutom är det enkelt och det finns fonder som passar alla behov. Kanske kan du avstå från några dosor snus, en påse chips och ett par café latte?

Sen gäller det att hitta rätt bland fonder och andra sparformer. Fråga på Nordeas kontor. De kan det här och kan utifrån just dina förutsättningar ge dig rätt råd.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?