Möjligheter och utmaningar för fondsparare

16-01-07 17:08 | Sparande och pension | Börs och investeringar | Maria Rengefors

Snart är fondåret 2015 slut. Svårt att sammanfatta i några få ord. Men nog kan man säga att det varit både svårnavigerat och turbulent på börserna. En snabb titt på vår fondinformationstjänst bekräftar detta – de fonder som haft sämst utveckling i år finns på tillväxtmarknader, men också fonder med företagsobligationer har gått dåligt. Starkast har det gått för småbolagsfonder som placerar i Sverige och Norden.

Under hösten har jag haft förmånen att träffa många Nordea-kunder från norr till söder. Det ger alltid lika mycket energi, och det brukar bli många intressanta frågor. Klart är att det finns mycket oro just nu. Vem kan egentligen svara på vart världen är på väg? Vi har duktiga strateger, som gör bra analyser för både kort- och långsiktigt sparande, men facit längst bak i boken finns liksom inte. Återigen handlar det om de klassiska frågorna: när behöver du pengarna, och hur bra eller dåligt sover du på natten när börserna ena dagen går upp kraftigt, för att sedan rasa dagen därpå och när domedagsprofetiorna duggar tätt i pressen.

Samtidigt ger de här träffarna också en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vårt sätt att se på fondförvaltning – kunderna gillar att vi tar ägarskap, engagerar oss genom både traditionell ägarstyrning och genom vårt arbete med Ansvarsfulla investeringar.  ”Wow, jag visste inte att ni tittade på sådana här frågor, trodde det bara handlade om konstiga nyckeltal”, var en kommentar jag fick. En annan sa: ”Bra med fler kvinnor i styrelserna, har faktiskt inte fattat att ni jobbar för sådant.” Detta apropå vårt deltagande i valberedningar.

Men all respekt för att det har sina utmaningar att vara fondsparare just nu. Samtidigt är vi alla olika. Där några bara ser en uppgång utraderad, och säljer för att rädda det som räddas kan, ser andra stora möjligheter. Därför är mitt råd att prata med oss på Nordea, boka ett personligt möte, eller varför inte våga prova något nytt? Ett möte online. Bokas enkelt genom att ringa 0771-22 44 88. Är du förmåns- eller premiumkund kan du dessutom boka ett möte direkt via Internetbanken privat.

Till slut, för att få lite perspektiv tog jag en av våra populära blandfonder, Stratega 50, som innehåller lika stor andel aktier som räntor i normalfallet och tittade på utvecklingen de senaste 10 åren. Kan konstatera att den stigit med drygt 53 procent*, och då inkluderar det både finanskrisen 2008 och den efterföljande kreditkrisen, där marknaderna föll kraftigt, samt förstås de senaste årens starka utveckling på aktiemarknaderna och knepiga lågräntemiljö och, som sagt, även det stökiga 2015. Det ger en avkastning i årstakt på 4,38 procent*, inte så tokigt.

*) per 2015-12-31

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Maria Rengefors

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?