Manligt och kvinnligt – utmana sanningarna

Students_couple_walking_city
16-03-08 10:37 | Sparande och pension | Börs och investeringar | Maria Rengefors

Ikväll deltar vi i ett evenemang som riktar sig till kvinnor som är intresserade av att spara i aktier och fonder. Datumet är förstås ingen slump – 8 mars – internationella kvinnodagen.

På agendan står frågor om sparandepsykologi, kvinnor i en mansdominerad finansvärld, vad man ska tänka på i de turbulenta tider som råder nu, hållbarhet och hur kvinnor ser på det här med risk. För sparande i aktier, oavsett om det är direkt i aktier eller via aktiefonder, innebär både risker och möjligheter.

En tes är att kvinnor generellt sett inte tar så höga risker och därmed missar möjligheten till högre avkastning, som ett sparande i till exempel aktiefonder kan ge över tid.

Just nu står pension och ett färgglatt kuvert från Pensionsmyndigheten i fokus och det fick mig därför att titta på vilka val Nordeas fondsparare gjort inom just premiepensionssparandet.

Min bild var alltså att det skulle vara i huvudsak män som valt de mer riskfyllda fonderna – pensionssparandet är ju oftast på lång sikt och ger därmed en möjlighet att ta lite högre risk. Men det visade sig att jag hade helt fel.

I alla de aktiefonder på tillväxtmarknader, alltså fonder med högre risk, som vi erbjuder inom premiepensionssparandet så fanns det fler kvinnliga sparare än manliga. Vet inte vad detta säger egentligen, annat än att ibland är det bra att utmana sanningar av olika slag.

Ett annat ämne för kvällen är det här med mer jämställda styrelser. En het fråga, inte minst från politiskt håll.

Vårt mål är att få mer jämställda styrelser

I år sitter vi i dryga 30-talet valberedningar. Det gör vi för våra fondandelsägares räkning, helt enkelt därför att fonderna blir stora ägare i flera börsnoterade bolag. Genom att delta i valberedningar, och ta vårt ansvar, kan vi vara med och påverka. Vårt mål är att få mer jämställda styrelser, utan att på något sätt minska kraven på den kompetens som behövs. I de valberedningar som vi deltog i förra året så ökade andelen kvinnor i styrelserna snabbare än för börsen som helhet.

Tillbaka till det här med premiepensionssparandet. En bra början kan vara att öppna det där kuvertet. Titta över ditt totala pensionssparande genom sajten minpension.se. Det kanske ser bättre ut än du tror? Och det gäller förstås även för män.

Jag ser fram emot paneldiskussionen ikväll och kommer att återkomma i ett blogginlägg senare med mina reflektioner.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning