Hållbart eller ansvarstagande?

16-03-21 17:07 | Om Nordea | Samhällsansvar | Maria Rengefors

Frågan om hållbarhet blir allt viktigare, också för fondsparare. Men vad betyder egentligen hållbarhet? Kanske leder tanken omedelbart till klimatet och miljöfrågorna. Inte så konstigt med tanke på de utmaningar världssamfundet står inför. Men det är också så mycket, mycket mer. För oss handlar det om att bedöma alla de risker som finns om bolag inte har koll på sina underleverantörer, arbetsvillkor och korruption. Bara för att nämna några aspekter.

Men hur mäter man detta arbete och effekten av det för en fondsparare? I dagarna började analysfirman Morningstar publicera hållbarhetsbetyg på fonderna i sin informationstjänst. En bra utveckling tycker jag, men jag ser också svårigheterna. Som man frågar får man svar, heter det och lite upplever jag att så är fallet nu.

Olika faktorer värderas olika
Vi har jobbat länge med dessa frågor och har förstås en egen oberoende leverantör som förser oss med underliggande data. Morningstar har valt en annan. Bara det borgar för att vissa faktorer kommer att värderas olika, och därför blir betygen olika. Däremot betyder inte det att den ena värderingen är rätt och den andra är fel, utan bara att det blir olika.

Ett exempel på något som inte värderas hos Morningstar är de dialoger som vi för med bolag som vi identifierat har olika utmaningar med just de frågor som jag beskriver ovan. Vårt team för ansvarsfulla investeringar läser inte bara analyser utan reser även ut till bolagen för att på plats granska verksamheten. Att vi inte backar från att komma med, ibland även obekväma, förslag på förbättringar är ett av skälen till att vi i december utsågs till att ha Europas bästa investeringsprocess inom ESG (den engelska förkortningen för miljö-, sociala- och bolagsstyrningsfrågor). Vår ambition är att vara en aktiv ägare som är med och påverkar verksamheten i de bolag i vilka vi investerar mot långsiktig hållbarhet.

Hållbarhetsfrågorna är viktiga
Media har uppmärksammat de nya hållbarhetsbetygen, och i en kom Nordeas fonder väl ut, i en annan inte särskilt väl. För ett halvår sedan fick Nordea väldigt högt betyg för sitt sammantagna hållbarhetsarbete i en helt annan undersökning. Ett par bra exempel på hur man kan tolka saker och ting olika.

Betyder det att vi ändrat något i vårt sätt att arbeta? Nej, tvärtom. Det har intensifierats de senaste åren, för till syvende och sist handlar det om att skapa god avkastning för dig som sparar i Nordeas fonder. Vi tror att god avkastning är beroende av att vi också inkluderar och värderar risker som har med det breda begreppet hållbarhet att göra, det vill säga förutom miljöfrågor även sociala- och bolagsstyrningsfrågor.

Finns det något facit? Nej, är nog det lite trista svaret. Eller så kan man välja att se det från den positiva sidan. Hållbarhetsfrågorna blir viktigare, och det arbete som nu görs att värdera detta arbete också för fondsparare speglar det ökade intresset. Sen får man nog ha lite tålamod med att det tar tid att enas kring gemensamma mått.

Så mitt råd blir att ta till dig informationen, men ta den med en nypa salt. Du kan också alltid fråga oss om hur vi arbetar för vi berättar väldigt gärna, men du kan även läsa om vårt arbete i den senaste årsrapporten (pdf) från vårt team för ansvarsfulla investeringar.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.