Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

17-06-02 13:39 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Igår kom Pensionsmyndigheten med sitt förslag till åtgärder för att stärka konsumentskyddet inom premiepensionen. Mycket bra! Vi har alla läst om skandaler kring fonder och rådgivningsföretag som innehållit inte bara tveksamma förvaltningsförslag utan även rent kriminella inslag. Det är förstås mycket upprörande och måste rättas till.

Vi stödjer majoriteten av de förslag som kom igår. Alla utom ett, eftersom det skulle få stora konsekvenser för våra sparare och för att vi känner att vi straffas på ett sätt som inte är rimligt.

Det handlar om förslaget att mer än hälften av det förvaltade kapitalet i en fond ska finnas utanför Pensionsmyndighetens plattform. I praktiken betyder det att en fond som finns att välja på inom premiepensionssparandet måste finnas att köpa utanför systemet och att merparten av de pengar som förvaltas i fonden ska komma från utsidan av systemet.

Syftet är att få bort de fonder och fondbolag som skapats enbart för Premiepensionssystemet och där ett antal mindre seriösa aktörer sett affärsmöjligheter som inte har att göra med att ha andelsägarnas bästa för ögonen.

Men det här får stora följder för oss som arbetat seriöst med vårt utbud inom Premiepensionssystemet och för våra fondkunder.

Skräddarsydda fonder

När premiepensionen kom för sjutton år sedan tog vi på Nordea fram en familj av fonder speciellt för denna plattform. De kallas generationsfonder och finns i olika varianter beroende på när du är född. Tanken med generationsfonderna är att de ska ta mycket risk, vilket innebär att fonden innehåller mycket aktier, när det är långt kvar till pensionen. För att öka möjligheten till god avkastning. Men ju närmare pension man kommer, desto mer ökar inslaget av ränteplaceringar med lägre risk. För att värna det kapital som byggts upp.

Vi har jobbat mycket med förvaltningen av våra generationsfonder. Inte bara vad gäller vilken tidpunkt som är bäst för att börja trappa ner och hur det ska göras, utan också hur aktierna ska fördelas mellan olika marknader vid vilken tidpunkt.

Det säger sig självt att dessa fonder har allt sitt förvaltade kapital på premiepensionsplattformen. Och med det förslag som nu ligger kommer vi därför inte längre att kunna erbjuda dessa fonder till nya sparare.

Att "ta en för laget" känns i detta sammanhang inte rättvist. Särskilt när vi vet att fonderna gillas av spararna. För närvarande är det drygt 330 000 personer som valt våra generationsfonder och det förvaltade kapitalet uppgår till drygt 44 miljarder kronor. Med det följer ett stort ansvar som vi tar på stort allvar.

Värt att komma ihåg är också att de 2,5 procent som går till premiepensionen varje år är den enda del av den statliga pensionen som är direkt öronmärkt för dig som individ, genom fondsparandet. En fantastisk möjlighet. Oavsett om du väljer ett eget alternativ eller det statliga förhandsvalet.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Maria Rengefors

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?