Vi är bäst i klassen!

Maria Rengefors, chef Nordea Fonder Sverige
18-01-12 12:29 | Sparande och pension | Privatekonomi | Maria Rengefors

Nordea Fonder utsågs igår till Årets Fondbolag 2017. Bland Sverigefonderna presterade Nordea Swedish Stars bäst av alla förra året och visade att en fond som satsar specifikt på möjligheter relaterade till miljön, socialt ansvar och bolagsstyrning faktiskt kan vara det bästa valet. Det är otroligt kul att våra fondförvaltares arbete uppmärksammas och belönas!

Det känns också otroligt roligt att allt det arbete som teamet som förvaltar just svenska aktiefonder lagt ner under sin förändringsresa har gett så fint resultat. Fyra Nordeafonder i topp bland Sverigefonderna.* Dessutom är Nordea Swedish Stars som sagt en fond där hållbarhetsfaktorer ju är en del av själva förvaltningen. Att vi har Nordens största team som analyserar bolag utifrån hållbarhetsfaktorer har därför förstås också spelat in.

En svala gör ingen sommar heter det, detsamma gäller fonder och fondförvaltning. Fonder ska utvärderas över tid där år läggs till år. Jag hoppas att det spår vi är inne på för just våra Stars-fonder, där traditionell finansiell analys kombineras med analys utifrån hållbarhetsfaktorer, fortsätter att ge resultat. Aktiv förvaltning när den är som bäst, helt enkelt. Däremot får man förstå att kommer börsnedgångar, då kommer även en fond som Nordea Swedish Stars att påverkas

2017 blev alltså ytterligare ett starkt fondår generellt sett. Tittar jag på Nordeas fonder så har en övervägande majoritet gett positiv avkastning. Extra bra har det gått för Asien-fonder, som tillhör fondårets vinnare. Däremot är det svårt för framför allt korträntefonder, vilket förstås beror på det ränteläge vi nu haft i flera år. Att notera är också att några av 2016 års vinnare, som Rysslandsfonder, blev fjolårets förlorare. Det svänger kraftigt på tillväxtmarknader som den ryska.

Hur länge ska det fortsätta uppåt? Den frågan har jag fått många gånger under höstens kundträffar och då har man nog framförallt tänkt på den svenska aktiemarknaden, där Stockholmsbörsen lagt ytterligare ett starkt år bakom sig. Svaret är att ingen vet med säkerhet, men det är klart att förr eller senare kommer en vändning. Följ därför vår investeringsblogg om du vill hålla dig uppdaterad om vår marknadssyn.

Fonder passar utmärkt för månadssparande. Det är dessutom ett bra sätt att jämna ut aktiemarknadens svängningar. När aktiekurserna är höga får du lite färre andelar för det belopp du valt att spara varje månad, men när aktiekurserna faller blir det fler andelar per sparad 100-lapp.

Januari markerar för många en nystart. Det kanske inte är så att ta itu med sitt sparande är ett av de vanligaste nyårslöftena. Men varför inte? Så ta kontakt med oss på Nordea. Boka ett personligt möte, eller varför inte ta ett online-möte där du sitter bekvämt framför laptopen hemma och diskuterar ditt sparande.  Ring 0771-224488. Då kan du också ta upp månadssparande och vad som skulle kunna passa dig.

*) Morningstar, kategori Sverigefonder per 2017-12-31

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Visar 5 av 30 resultat

Maria Rengefors fondblogg

Kvinnor i alla åldrar - gör pensionären i dig en tjänst!

Fondbloggen Sparande och pension Maria Rengefors

Med anledning av internationella kvinnodagen bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors specifikt om kvinnor och pensionssparande

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer