Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

17-01-13 14:39 | Sparande och pension | Maria Rengefors

”Det är ju faktiskt rätt kul, det här.”

”Jag har bestämt mig för att lära mig mer om fonder och det är svårt med aktier.”

”Visste inte att avgiften var avdragen när man tittar på utvecklingen.”

”Jag förstod inte det där med standardavvikelse. Förklara igen.”

”Vad särskiljer Nordea, egentligen?”

”Hur ska jag sprida mitt sparande?”

”Nu har jag lärt mig vad koncentrationsrisk är och att jag kan göra något åt det alldeles själv.”

”Det här är ju kul och inte alls svårt.”

Det här är ett axplock av de kommentarer och frågor som vi fick när vi genomförde vår första fondkväll här i Stockholm som var riktad till kvinnor.

Men varför ville vi göra ett evenemang med den här inriktningen? Jo, helt enkelt för att vi bland annat kan se att det finns vissa skillnader i risktagande mellan kvinnor och män. Kvinnor tar generellt sett lägre risk än män. Risknivån är avgörande särskilt för ett långsiktigt sparande, där kvinnor helt enkelt går miste om en avkastning de skulle ha fått om de vågat ta lite större risker från början.

Vi har också tittat på forskning som säger att kvinnor egentligen inte är rädda för att ta risk, men att de vill veta vad de ger sig in på. De vill kunna ställa frågor och skaffa sig kunskap. Helt enkelt ha en bättre koll innan de bestämmer sig.

Förklara från grunden

Plötsligt kändes det självklart att det är där vi ska börja. Förklara fonder från grunden, ge baskunskap och öppna upp för dialog. Därför var det temat för vår träff. Frågan var om kvinnor skulle vara intresserade och vilja offra en torsdagskväll på det?

Ja det är de, visade det sig. Väldigt intresserade. Extra kul var det att åldersspridningen var så stor. Från 20 till 70 år, skulle jag tippa. Diskussionerna och samtalen mellan generationerna kring borden blev därför lika mycket en del av kvällen som det vi sa på scenen.

Jag tror att vi lyckades med att väcka ett intresse och förmedla baskunskap. Det senare ville alla ha, och vissa ville ha ännu mer. Så det får vi tänka till kring. En annan insikt är att även om våra kunder kan göra mycket själv på nätet, är det också viktigt att kunna prata med någon. Oavsett om det sker på ett kontor eller online. Det här gällde alla, oavsett ålder.

En av kommentarerna när kvällen var slut kändes extra kul: ”tänk att en storbank ordnar något sådant här och består av så trevliga människor”. Kan man bli annat än glad, när man kan överraska så…

Fler möjligheter ges

Du som missade vår första fondkväll för kvinnor och kan ta dig till Stockholm får en ny chans antingen den 9 februari eller den 8 mars. Förhoppningsvis kan vi ta det här konceptet ut i övriga landet framöver.

Bor du inte närheten av Stockholm kan du ändå lära dig mer om våra fonder genom att prenumerera på vårt digitala fondmagasin: nordeafondmagasinet.se Du kan också boka ett personligt möte, eller träffa oss online. Det gör du enklast genom att ringa 0771-22 44 88. Är du förmåns- eller premiumkund kan du dessutom boka ett möte direkt via Internetbanken privat.

Anmäl dig till fondkvällarna för kvinnor via den här länken.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?