Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

17-03-13 16:53 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Extra kul på jobbet idag när Morningstar delade ut pris för framgångsrik förvaltning 2016. Nordea fick första pris i två kategorier: Nordea Småbolagsfonden Norden är bästa Nordenfond och Nordea Stratega 70 är bästa allokeringsfond (blandfond).

Stort grattis säger jag till förvaltningsteamen som lyckats så väl, och framför allt stort grattis till fondspararna som valt dessa fonder.

Jag ser det också som ett bevis på att det fokus vi haft de senaste åren på att förädla, förbättra och utveckla vårt fonderbjudande i stort gett resultat. Extra kul är också att Nordea Småbolagsfond Norden fått motsvarande pris i både Finland och Norge.

Stratega 70 är en av våra mycket populära blandfonder i en fondfamilj där kunderna inte bara kan välja hur hög andel aktier de vill ha, utan också låta förvaltarna göra jobbet att hålla balansen mellan aktier och räntor i fonden intakt. En bekväm lösning alltså för den som inte vill göra just det jobbet själv.

Populär fond

Nordea Småbolagsfond Norden är en av våra mest populära fonder, det är många som har upptäckt förvaltarnas förmåga att ge bra avkastning.  Den är till och med så populär att vi var tvungna att höja insättningsgränsen till 100 miljoner kronor för några år sedan. Alltså i princip ett stopp för nya sparare. Det kan låta hårt men är något som alltid görs när det börjar bli svårt att förvalta en fond på grund av att det förvaltade kapitalet blivit för stort. Då säger regelverket att man ska värna de andelsägare som redan sparar i fonden. Egentligen ganska självklart.

Däremot är Nordea Småbolagsfond Norden fortfarande valbar inom Premiepensionssparandet.  I tider av diskussion kring Premiepensionssystemets vara eller icke vara och hur olika fonder utvecklar sig jämfört med AP7 Såfa, alltså det alternativ som man placeras i om man inte gör ett aktivt val själv, så kan jag konstatera att 2016 gav AP7 Såfa 15,5 procent i avkastning och Småbolagsfond Norden 21,5 procent. Så visst kan det löna sig att välja fonder aktivt inom PPM också.

Läs mer om fonderna och intervjuer med respektive fonds förvaltare i Nordeas Fondmagasin.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?