Boränteprognos: Riksbanken fast på nollan

Annika Winsth, chefekonom.
20-01-24 11:41 | Boende och boräntor

Riksbankens räntehöjning i december fick bostadsräntorna att följa med upp. Under innevarande år förväntas räntor med såväl kort som lång löptid i stort ligga still, medan de med längre löptider antas stiga något under 2021.

Internationella riskhärdar, såsom Brexit, handelskonflikten mellan USA och Kina samt oron i Iran efter USA:s anfall, har tonats ned på finansmarknaderna den senaste tiden. Allt annat lika betyder det ökad riskvilja, vilket håller konjunktur och börser under armarna.

Konjunkturellt finns det en hel del svaghetstecken i den ekonomiska statistiken, men utvecklingen av global konjunktur ser något mindre oroväckande ut idag. Majoriteten av prognosmakarna räknar med en mild avmattning och det är få som idag bedömer att USA hamnar i recession.

Innevarande år kommer att präglas av valet i USA och för att vinna det lär president Trump göra vad som står i hans makt för att hålla uppe konjunkturen och aktiemarknaden på gott humör. Det talar för att räntebotten är passerad.

Hos Nordea lånar du som bolånekund idag billigare till bunden ränta än vad du gör till en ränta med 3-månaders löptid. Det är ovanligt, men gör att det kan vara attraktivt att binda delar av lånen och på så sätt få ned kostnaderna.

Om man väljer att binda räntan på lånen är det klokt att reflektera över hur länge. Det går att flytta över lån om man till exempel ska byta bostad, men det kan minska låntagarens frihetsgrader i nya förhandlingar med banken. Den eventuella risk som tas när lånen binds är att räntorna kan ligga på ofördelaktiga nivåer när lånen löper ut. Det vet vi inget om idag. Det vi vet är att räntorna nu är på historiskt attraktiva nivåer.

2019-01-243 mån Jun-20Dec -20Dec -21
Reporäntan*0,000,000,000,000,00
Boränta Nordea
3 mån2,292,302,352,352,35
2 år2,092,092,102,152,40
5 år1,992,002,002,052,30

Här hittar du våra aktuella räntor.

Read more news

Visar 5 av 1 071 resultat

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Nordea Economic Outlook

Nordeas konjunkturrapport: Laddat för kick-start