Så kan du börja arbeta med mångfald på din arbetsplats

Rodney Cornelius, DXC Technology, Marie C Nilsson, IBM, Alexander Öström, Nordea, Ivannia Liljebäck, Accenture och moderator var Nordeas mångfaldschef Åsa Nilsson Billme.
19-08-02 9:42 | Företagsbloggen | Företag | Företagsbloggen

Hur skapar man en arbetsplats där alla kan känna att de kan vara sig själva? Och vilken betydelse kan det ha för affärerna att man gör det?

På Pride House i Stockholm höll Nordea en paneldiskussion med Ivannia Liljlebäck, från Accenture, Rodney Cornelius, från DXC Technology, Maria C Nilsson från IBM, och Alexander Öström från Nordea. Deltagarna kommer från stora företag som aktivt arbetar med de här frågorna på ett globalt plan. Sammantaget kom panelen fram till vad som är så viktigt med ett aktivt mångfaldsarbete på en arbetsplats, varför det kan vara betydande för affären och hur man kan börja.

Vad kan det innebära för affären?

B2C och B2B - I dagens affärsklimat är det inte bara avgörande mot kund att kunna visa upp att man har etiska riktlinjer, som man följer, det är också viktigt B2B. Andra företag vill kunna säkerställa att deras samarbetspartners delar liknande värderingar, för att kunna säkerställa hela kedjan.

Arbetsklimat – att få anställda att känna sig som sig själva och inte behöva dölja något, kunna berätta vem de spenderade helgen med, kunna berätta vem de ska gifta sig med, kunna vara den de är – kan vara avgörande för affären. Happy employees, happy customers, är en devis som bland annat Nordea jobbar med.

Hur?

På IBM arbetar man bland annat med de etiska reglerna som ett business value. Man arbetar mycket med rekryteringar, hur de går till och hur man kan göra för att förbättra dem. Tankesättet att kunderna kommer från hela världen, från alla slags kulturer stärker också behovet av att ha anställda som återspeglar den kundkartan.

Komma igång:

Rodney Cornelius som arbetat länge med hbtq-grupper på arbetsplatser listade de tre viktigaste punkterna, enligt hans egen erfarenhet, för att komma igång med ett mångfaldsarbete:

1) Hitta likasinnade bland de anställda som brinner för frågan.

2) Hitta managers som kan stötta frågan. Det ger en annan tyngd att ha allierade på manager-nivå.

3) Sprid regelverket. Det ska vara en del av hela arbetsplatsen.

Ivannia Liljebäcks bästa tips för att lyckas med ett mångfaldsarbete på arbetsplatsen var att låta det vara för alla grupper tillsammans. Att inkludera alla är ett bra sätt att få genomslag.

Här kan du läsa mer om mångfaldsarbete på Nordea.

Senaste bloggar

Visar 5 av 26 resultat

SWOT - vikten av strategisk analys

Företagsbloggen Företagsbloggen

Axel Bruzelius från Nordea Start-up & Growth bloggar om vikten att utvärdera sitt företags styrkor och svagheter.

Rätt betallösning kan öka din kundnöjdhet

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Dagens kunder vill ha betallösningar som fungerar sömlöst i alla kanaler och det här ställer krav på dig som företagare.

we.trade gör det enklare för dig att göra affärer

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Plattformen som möjliggör digitala och legalt bindande kontrakt, tillgängliga samtidigt för samtliga inblandade parter.

Löneväxling - bli en attraktiv arbetsgivare till minimal kostnad

Företagsbloggen Företagsbloggen

Löneväxling ger din anställda möjlighet att spara till sin pension och samtidigt minska sin inkomstskatt.

Visar 5 av 26 resultat