3 bra tips på hur du skapar ditt drömnätverk

Annie Lindmark.
18-04-06 10:05 | Företagsbloggen | Företag | Företagsbloggen

Mingel, meet and greet, after work och networking. Idag finns det många ord för att beskriva hur du kan bygga ditt nätverk. Men vad är ett nätverk och varför behöver jag och mitt företag ett sådant? Det går att beskriva ett nätverk som en slags ”databas” av personer och organisationer som du kan vända dig till för inspiration och vägledning.

Du har ofta, utan att du tänker på det, både ett nätverk som är inriktat på jobb och karriär, och ett privat, som består av din familj och dina vänner. Den viktigaste funktionen med nätverket, oavsett vilken form det har, är att det finns där när du behöver hjälp, feedback, råd eller tips. Nätverket kan hjälpa dig komma i kontakt med rätt personer, branscher eller till och med kunder och leverantörer.

Robert Kiyosaki, företagare och författare, sa en gång “If you want to go somewhere, it is best to find someone who has already been there.” För ett av de bästa sätten att nå sina drömmar och mål är att lyssna och lära sig av dem som redan nått dit. Detta har fått mig att tänka om och förstå innebörden av mitt nätverk. Tidigare har jag tvekat att kontakta någon av de många förebilder jag har. Idag tvekar jag aldrig. Är jag på en föreläsning, ett möte eller ett event där jag får lyssna på någon som inspirerar mig, så gör jag alltid åtminstone ett försök att kontakta den personen efteråt och få till en träff. Jag har ofta blivit förvånad över att personen tagit sig tid att svara – och att jag, tack vare att jag vågat fråga, fått många nya spännande personer i mitt nätverk.

Så tänk därför efter, vad drömmer du om? Vart vill du nå? Och finns det någon person eller något företag du vet som redan nått dit? Lyft i så fall telefonen, dra iväg ett mail eller fråga bara ditt nätverk, det kan komma att bli din främsta fördel!

3 bra tips på hur du skapar ditt drömnätverk:

- Ställ dig frågan, vad vill jag få ut av mitt nätverk? Är det inspiration, jobbmöjligheter, kontakter i en specifik bransch etc. När du vet det kan du börja söka dig till de sammanhangen och identifiera vilka personer eller företag du är intresserad av.

- Var generös. Genom att vara generös med dina egna kunskaper och kontakter kommer ditt nätverk bli ännu bättre och bredare.

- Starta ditt eget nätverk! Finns det inget nätverk i din omgivning som passar det du söker, skapa ett eget och bjud in personer du tror skulle vara intresserade. 2014 startade jag och en vän ett eget nätverk efter att vi själva sökt efter nätverk med inriktning på självledarskap och entreprenörskap men inte funnit det. Idag, fyra år senare, är vi ca 400 medlemmar och våra möten har många gånger lett till nya företag, projekt och vänskapsband.

Annie Lindmark / Innovationsexpert

Senaste bloggar

Visar 5 av 26 resultat

Så kan du börja arbeta med mångfald på din arbetsplats

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur skapar man en arbetsplats där alla kan känna att de kan vara sig själva? Och vilken betydelse kan det ha för affärerna att man gör det?

SWOT - vikten av strategisk analys

Företagsbloggen Företagsbloggen

Axel Bruzelius från Nordea Start-up & Growth bloggar om vikten att utvärdera sitt företags styrkor och svagheter.

Rätt betallösning kan öka din kundnöjdhet

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Dagens kunder vill ha betallösningar som fungerar sömlöst i alla kanaler och det här ställer krav på dig som företagare.

we.trade gör det enklare för dig att göra affärer

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Plattformen som möjliggör digitala och legalt bindande kontrakt, tillgängliga samtidigt för samtliga inblandade parter.

Löneväxling - bli en attraktiv arbetsgivare till minimal kostnad

Företagsbloggen Företagsbloggen

Löneväxling ger din anställda möjlighet att spara till sin pension och samtidigt minska sin inkomstskatt.

Visar 5 av 26 resultat