Konsten att pitcha en affärsidé

Axel Bruzelius
18-07-09 13:07 | Företag | Företagsbloggen | Företagsbloggen

Under Almedalsveckan fick vi på Nordea förmånen att vara huvudsponsor till Serendipity Challenge, en entreprenörstävling för start-ups och tillväxtbolag. Vi delade ut priset ”Nordea Social Impact Award” och fick som ett led i det lyssna till över 30 fantastiska hisspitchar från företagen som deltog. Det slog mig hur otroligt viktig pitchen är för oss alla – inte bara för startups – utan även i yrkeslivet generellt. Här kommer några tips för du skapar en vinnande pitch.

Vad är då en pitch? Med pitch menas oftast att sälja in en idé på ett slagkraftigt sätt inför investerare eller andra beslutsfattare. För startup-grundare har pitchandet närmast blivit vardag. Att sälja in sin ide på några minuter inför potentiella investerare, eller framför publik och jury på en entreprenörstävling, är en lika naturlig del av företagslivet som att skicka fakturor eller deklarera. Jag tror dock att vi alla skulle tjäna på att förbereda pitchar på det som är viktigt för oss i karriären. Oavsett om du söker ett nytt jobb, vill ha löneförhöjning eller försöker sälja in tjänster är det en bra ide att tydligt och slagkraftigt kunna förklara varför du bör få som du vill.

En av de roligaste sakerna med att jobba på bank är att dagligen få träffa hängivna företagare som förklarar sina affärsidéer på ett inspirerande sätt. När vi träffar nya företag med mindre historik blir själva pitchen jätteviktig för vårt beslut om tex finansiering. Vi har tagit fram en pitchguide för att förbereda dig som företagare på bästa sätt såsom att:

1. Var lyhörd för mottagarnas respons.
  2. Ta reda på vilka förkunskaper de kan tänkas ha och anpassa din pitch utifrån det.
  3. Berätta inte bara om själva idén – utan förklara varför den kan göra skillnad.

Hoppas att ni får en riktigt bra sommar! Själv kommer jag pitcha nästan dagligen för att få någon att spela Risk med. Förmodligen helt utan framgång.

Se filmen om pitcharna från Serendity Challenge och Nordea Social Impact Award nedan.

/Axel Bruzelius, Startup and Growth Sverige

Senaste bloggar

Visar 5 av 13 resultat

Ditt pensionssparande kan betyda mer än du tror för klimatet

Företagsbloggen Företagsbloggen

Det finns saker du kan ta tag i redan nu för att spara grönt.

Mina tre bästa tips inför en kreditansökan

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Det har nu gått 3 månader sedan vi lanserade Nordeas nya enhet Startup & Growth. Sedan dess har vi haft förmånen att träffa väldigt många spännande och innov...

3 tips för en riktigt bra e-handelsupplevelse

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur säkerställer du en bra e-handelsupplevelse?

Så hittar du - och behåller - drömkompetensen

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Att hitta rätt kompetens med stenhård konkurrens är inte lätt i tech-Stockholm idag.

Visar 5 av 13 resultat