Så hanterar ditt företag valutarisken

Kristoffer Svensson, valutaexpert
18-04-20 11:28 | Företag | Företagsbloggen | Företagsbloggen

Bedriver ditt företag internationell handel? I veckans blogg delar valutaexpert Kristoffer Svensson med sig av sina tips kring valutariskhantering, något som berör fler och fler företag i takt med den ökade globaliseringen.

Valutarisk kan förenklat beskrivas som risken att importörer får betala ett högre pris än väntat, eller att exportörer får mindre betalt än väntat - på grund av valutakursrörelser. Exempelvis vaknade flera GBP-tunga exportbolag upp på midsommarafton 2016 till nyheten att en stor del av marginalen gått förlorad genom Brexit.

Byte av affärssystem, inventering eller bokslut. Ursäkterna kan vara många när det kommer till att skjuta upp problem. Det är så hjärnan fungerar. Valutarisk är något som inte skall ge panikkänslor, ändå träffar jag ofta företag som inte ens spenderat 30 minuter för att uppskatta risken i sitt bolag.

När är det viktigt att ta hand om sin valutarisk?

Pressade marginaler, hård konkurrens, långa prislistor och tillgångar i utländsk valuta är exempel på situationer när det ofta är viktigt att valutasäkra.

Första steget; uppskatta och kartlägga risken:

1. Jämför resultatet med valutagrafen för valutan du handlar – ser du ett samband? Exempelvis sämre resultat på grund av ökade inköpskostnader då kursen för USDSEK stiger?

2. Uppskatta risken genom valutariskräknaren– detta ger dig en indikation på om risken kan påverka bolagets kärnverksamhet signifikant.

3. Hur lång är riskhorisonten?

a) Hur länge håller ni samma pris?

b) Hur lång tid tar det att fastställa nytt pris?

c) Hur lång kredittid har ni till era kunder?

Summera a – c. Blev totaltiden lång? Hantera risken.

Många valutor rör sig 10-20 procent mot SEK på årsbasis och kan påverka företagets marginaler.

Det finns samtidigt situationer när du kan ignorera valutarisken

Driver och äger du ett bolag med mycket goda marginaler? Då spelar det ibland mindre roll om valutan går emot dig och du förlorar 10 procent på sista raden ett år, eftersom du i framtiden kanske ”tjänar” 10 procent och det jämnar då ut sig – observera dock att det kan ta lång tid att ”jämna ut”, exempelvis har EURSEK haft en stigande trend de senaste 5 åren. En annan viktig aspekt är om bolaget är ägarlett och därför inte har någon att stå till svars inför. Detta är en viktig aspekt då det är lätt att vara efterklok och som styrelsemedlem ifrågasätta varför, eller varför man inte, valde att valutasäkra. Företag som löpande kan ändra priser utan negativ effekt på försäljningssiffror behöver ofta inte valutasäkra, då man enkelt ändrar priset om valutakursen rör sig.

Kika på det här klippet med Tim Urban för att lära dig mer om hur hjärnan fungerar när det kommer till att skjuta upp saker.

I mitt nästa inlägg kommer jag berätta om hur ni som känner er träffade kan skapa en valutapolicy och därefter börja hantera era risker!

Kristoffer Svensson, valutaexpert

Senaste bloggar

Visar 5 av 26 resultat

Så kan du börja arbeta med mångfald på din arbetsplats

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur skapar man en arbetsplats där alla kan känna att de kan vara sig själva? Och vilken betydelse kan det ha för affärerna att man gör det?

SWOT - vikten av strategisk analys

Företagsbloggen Företagsbloggen

Axel Bruzelius från Nordea Start-up & Growth bloggar om vikten att utvärdera sitt företags styrkor och svagheter.

Rätt betallösning kan öka din kundnöjdhet

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Dagens kunder vill ha betallösningar som fungerar sömlöst i alla kanaler och det här ställer krav på dig som företagare.

we.trade gör det enklare för dig att göra affärer

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Plattformen som möjliggör digitala och legalt bindande kontrakt, tillgängliga samtidigt för samtliga inblandade parter.

Löneväxling - bli en attraktiv arbetsgivare till minimal kostnad

Företagsbloggen Företagsbloggen

Löneväxling ger din anställda möjlighet att spara till sin pension och samtidigt minska sin inkomstskatt.

Visar 5 av 26 resultat