Mina tre bästa tips inför en kreditansökan

Nina Adam, Nordea Start Up and Growth.
18-08-17 16:01 | Företag | Företagsbloggen | Företagsbloggen

Det har nu gått 3 månader sedan vi lanserade Nordeas nya enhet Startup & Growth. Sedan dess har vi haft förmånen att träffa väldigt många spännande och innovativa företag. Gemensamt för bolagen har varit att de planerar att växa otroligt snabbt, och därför behöver nästan alla mer finansiering i någon form.

En fördel med banklån jämfört med t.ex. nyemissioner är att grundare och ägare kan undvika att späda ut sina aktier alltför mycket, samt att man som företagare köper lite tid för att förhoppningsvis öka bolagets värdering inför nästa kapitalrunda. Det kan förstås vara en utmaning för unga och ibland olönsamma bolag att få till ett banklån, men med en bankpartner som är villig att lyssna och förstå din verksamhet så är det långt ifrån omöjligt.

Min ambition med det här blogginlägget är att komma med tre värdefulla tips om vad som är viktigt att lyfta fram och tänka på för att maximera ditt företags chanser att få banklån.

1. Ha rapporterna redo! Grundläggande för såväl etablerade som nystartade företag är finansiella rapporter såsom den senaste årsredovisningen, budget och delårssiffror – balans- och resultaträkning. Ha koll på dessa, håll dem uppdaterade och var beredd på att svara på frågor kring siffrorna. Detta medför att du kan få en snabbare återkoppling från din bank. En bra presentation av verksamheten är också jätteviktig, då det är lättare för er kontakt att presentera ert bolag för andra interna beslutsfattare som inte träffat er personligen.

2. Var tydlig med hur lånet ska betalas tillbaka. Ett lånebeslut handlar i grunden om återbetalningsförmåga, det vill säga att det är troligt att lånet kan återbetalas i tid. Om ditt historiska resultat inte visar en återbetalningsförmåga behöver du kunna visa det på andra sätt. Fundera på vilka återbetalningsförmågor som ditt bolag har, nu eller på sikt, och försök lyfta detta. Exempel kan vara investerare som är villiga att investera mer i bolaget eller samarbeten med stora bolag. Det finns kanske utvecklingskostnader som kan isoleras och visa en i övrigt lönsam verksamhet, användare som skulle kunna betala men som inte gör det idag etc. Ni är innovatörerna, ni kan ert bolag och behöver hjälpa andra att förstå genom att presentera konkreta fakta som kanske inte speglas i en finansiell rapport.

3. Lyft fram nyckelpersonerna. Tveka inte att lyfta fram ägare, investerare eller styrelsemedlemmar som har erfarenhet och kunskap som kommer att bidra till bolagets tillväxt och framgång. Har någon av personerna som är engagerade i bolaget gjort en liknande resa tidigare? Det går kanske i så fall att argumentera att den här personen kan hjälpa just ditt bolag att ta sig över hinder eller undvika fallgropar tack vare sin erfarenhet.

Jag hoppas att dessa tips varit till hjälp för dig som står inför att försöka få till et banklån och ser fram emot att komma med lite fler matnyttiga tips under hösten. Vår enhet på Nordea Startup & Growth fokuserar enbart på startup och snabbväxande bolag och hoppas kunna bryta ny mark kring de frågeställningar och utmaningar som våra kunder har. Vi är alltid öppna för input och feedback från entreprenörer, så tveka inte att höra av dig om det finns något som du har frågor kring eller erfarenhet du vill dela med dig av! Lättast nås jag på Linkedin

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!

Vänliga hälsningar,

Nina Adam, Nordea Startup and Growth

Senaste bloggar

Visar 5 av 26 resultat

Så kan du börja arbeta med mångfald på din arbetsplats

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur skapar man en arbetsplats där alla kan känna att de kan vara sig själva? Och vilken betydelse kan det ha för affärerna att man gör det?

SWOT - vikten av strategisk analys

Företagsbloggen Företagsbloggen

Axel Bruzelius från Nordea Start-up & Growth bloggar om vikten att utvärdera sitt företags styrkor och svagheter.

Rätt betallösning kan öka din kundnöjdhet

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Dagens kunder vill ha betallösningar som fungerar sömlöst i alla kanaler och det här ställer krav på dig som företagare.

we.trade gör det enklare för dig att göra affärer

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Plattformen som möjliggör digitala och legalt bindande kontrakt, tillgängliga samtidigt för samtliga inblandade parter.

Löneväxling - bli en attraktiv arbetsgivare till minimal kostnad

Företagsbloggen Företagsbloggen

Löneväxling ger din anställda möjlighet att spara till sin pension och samtidigt minska sin inkomstskatt.

Visar 5 av 26 resultat