Ny chef för Nordea Life & Pensions

Gustaf Unger, Chef för Nordea Life & Pension
Gustaf Unger
17-05-02 12:35 | Om Nordea

Gustaf Unger, 44, har utsetts till chef för Nordea Life & Pensions, Nordens största liv- och pensionsbolag. Han tillträder sin nya position den 1 augusti 2017. Gustaf Unger har sedan 2006 haft olika chefspositioner hos SEB och kommer nu närmast från en befattning som chef för SEB Investor Services.

- Jag är väldigt glad åt att kunna välkomna Gustaf till Nordea som vår nye chef för Life & Pensions. Gustaf är en ledare med en omfattande strategisk verktygslåda från förmögenhetsförvaltning och banking, och han har även erfarenhet av internationellt ledarskap. Han är en modern ledare som kan driva på den pågående omställningen av vår verksamhet, och jag är säker på att han blir en värdefull positiv kraft i vår fortsatta utveckling, säger Snorre Storset, chef för Wealth Management.

Nordea Life & Pensions är en del av affärsområdet Wealth Management och har under sig liv- och pensionsbolagen i de olika nordiska länderna. Nordea Life & Pensions samlade intäkter uppgick 2016 till 630 miljoner euro. Totalt cirka 1 100 medarbetare förser kunderna med ett heltäckande urval av liv- och pensionsprodukter samt med rådgivning.

Gustaf Unger efterträder Nils Bolmstrand som den 1 januari i år tog över som chef för Nordea Asset Management. Tillförordnad chef har sedan dess varit Johan Nystedt och han återgår nu till sin position som chef för Nordea Liv & Pension i Sverige på heltid.

Gustaf Unger är född 1973 och har tidigare haft ledarbefattningar hos SEB Investor Services, SEB Enskilda Corporate Finance, SEB Wealth Management och SEB Private Banking. Han har en civilekonomexamen från Stockholms universitet, en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, samt en doktorsexamen i operationsanalys och matematisk finansiering.

Läs fler nyheter

Economic-Outlook

Nordea serverar dig det senaste numret av Ekonomiska utsikter

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 januari.

Nordea Fonder vinner utmärkelsen Årets Fondbolag 2017

Sparande och pension

Nordea Fonder har utsetts till Årets Fondbolag 2017 av Fondmarknaden.se, Sveriges största handelsplats för fonder.

"Storslam" för Nordeas Sverigefonder

Börs och investeringar

Fyra Nordeafonder återfinns bland topp fem när Dagens Industri tittar på utvecklingen under 2017 för Sverigefonder.

Nordea är Årets Prispressare

Om Nordea

Tidningen Privata Affärer har utsett Nordea till Årets Prispressare efter vår sänkning av courtaget på aktiehandel.

Annika Winsth: Ingen räntehöjning i sikte

Makroekonomi

Kronan är svag, svagare än vad Riksbanken räknat med, och inflationen är därmed högre än väntat.