Ny chef för Nordea Life & Pensions

Gustaf Unger, Chef för Nordea Life & Pension
Gustaf Unger
17-05-02 12:35 | Om Nordea

Gustaf Unger, 44, har utsetts till chef för Nordea Life & Pensions, Nordens största liv- och pensionsbolag. Han tillträder sin nya position den 1 augusti 2017. Gustaf Unger har sedan 2006 haft olika chefspositioner hos SEB och kommer nu närmast från en befattning som chef för SEB Investor Services.

- Jag är väldigt glad åt att kunna välkomna Gustaf till Nordea som vår nye chef för Life & Pensions. Gustaf är en ledare med en omfattande strategisk verktygslåda från förmögenhetsförvaltning och banking, och han har även erfarenhet av internationellt ledarskap. Han är en modern ledare som kan driva på den pågående omställningen av vår verksamhet, och jag är säker på att han blir en värdefull positiv kraft i vår fortsatta utveckling, säger Snorre Storset, chef för Wealth Management.

Nordea Life & Pensions är en del av affärsområdet Wealth Management och har under sig liv- och pensionsbolagen i de olika nordiska länderna. Nordea Life & Pensions samlade intäkter uppgick 2016 till 630 miljoner euro. Totalt cirka 1 100 medarbetare förser kunderna med ett heltäckande urval av liv- och pensionsprodukter samt med rådgivning.

Gustaf Unger efterträder Nils Bolmstrand som den 1 januari i år tog över som chef för Nordea Asset Management. Tillförordnad chef har sedan dess varit Johan Nystedt och han återgår nu till sin position som chef för Nordea Liv & Pension i Sverige på heltid.

Gustaf Unger är född 1973 och har tidigare haft ledarbefattningar hos SEB Investor Services, SEB Enskilda Corporate Finance, SEB Wealth Management och SEB Private Banking. Han har en civilekonomexamen från Stockholms universitet, en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, samt en doktorsexamen i operationsanalys och matematisk finansiering.

Läs fler nyheter

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.

Tävlingsvillkor #duharminrygg

Om Nordea

Så här går det till att tävla med Nordea om festivalbiljetter 2018.

Vinn egna festivalbiljetter 2018

Om Nordea

Festivalsommaren 2018 är snart här! Vi vill att du ska få en härlig start så nu tävlar vi ut biljetter till Summerburst, SummerOn och Stockholm Pride.

Kundens behov centralt för Nordeas robotar

Om Nordea

Mycket av allt arbete inom banken fokuseras nu på att utveckla tjänster som gör det enklare för oss att serva våra kunder.