Goda råd kring bilköpet

Signing document
14-01-15 13:00 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Visste du att den vanligaste färgen på en personbil är silver/grå? På andra plats kom-mer blåa bilar och på tredje plats röda. Antalet nyregistrerade bilar låg på i stort sett samma nivå under 2012 och 2013. Allt enligt statistik från SCB.

Visst är det härligt med splitterny bil, och det är kanske just det du vill ha. Men faktum är att bilens värde minskar snabbt, i stort sett redan när du tagit din första åktur. Å andra sidan brukar driftskostnaderna vara lägre för nya bilar, än för äldre. En bil som är billig i inköp kan istället innebära återkommande och dyra reparationer. Att köpa en bil som är ett eller två år gammal kan vara den bästa kompromissen.

En begagnad bil kan man köpa hos en bilfirma eller av en privatperson. En bilfirma bör lämna varudeklaration och garanti och du vet vart du ska vända dig om du får problem med bilen. Köper du av en privatperson kan du få ett bättre pris, men då köper du bilen i befintligt skick. Undersök bilen noga och ta del av de biltester som finns på nätet. Du kan också få hjälp av bilprovningen med att testa bilen innan du köper den.

De flesta finansierar sina bilköp med lån eller med en kombination av egen insats och lån. Ta reda på hur stor den effektiva räntan för ditt lån blir. I den effektiva räntan ingår alla kostnader för lånet, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Konsumentverket har en bilkalkyl där du kan beräkna vad bilen kommer att kosta, men det finns även kalkyler på bankens hemsida. I bilkostnaderna ska du räkna in inköpspriset, lånekostnader, bränsle/drivmedel, trafikförsäkring, bilförsäkring, skatt och besiktning, parkering/garage, samt reparationer och underhåll.

Ett billån bör betalas av relativt snabbt. Ett banklån/bilkredit eller ett medlemslån bru-kar vara de mest fördelaktiga. Ju snabbare du kan betala av på lånet, desto lägre blir den totala kostnaden lånekostnaden och du kan hålla jämna steg med bilens värd-minskning.  Det är mindre roligt att betala tillbaka på ett lån, där bilen redan är för-brukad och kanske ersatt av en ny bil.

Lycka till med bilköpet!

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Ingelas expertsvar på era frågor

Boende och boräntor Privatekonomi Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Fråga mig om privatekonomi, lyxfällor och pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela svarar på dina frågor

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tips för dig som ännu inte deklarerat

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonomens tips för deklarationen

Bolånare oroar sig mer för grannens boendeekonomi än sin egen

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det visa vår senaste boendebarometer.

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Vårbudgeten - så kan den påverka dig

Sparande och pension Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson berättar kort om vårbudgeten