Goda råd kring bilköpet

Signing document
14-01-15 13:00 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Visste du att den vanligaste färgen på en personbil är silver/grå? På andra plats kom-mer blåa bilar och på tredje plats röda. Antalet nyregistrerade bilar låg på i stort sett samma nivå under 2012 och 2013. Allt enligt statistik från SCB.

Visst är det härligt med splitterny bil, och det är kanske just det du vill ha. Men faktum är att bilens värde minskar snabbt, i stort sett redan när du tagit din första åktur. Å andra sidan brukar driftskostnaderna vara lägre för nya bilar, än för äldre. En bil som är billig i inköp kan istället innebära återkommande och dyra reparationer. Att köpa en bil som är ett eller två år gammal kan vara den bästa kompromissen.

En begagnad bil kan man köpa hos en bilfirma eller av en privatperson. En bilfirma bör lämna varudeklaration och garanti och du vet vart du ska vända dig om du får problem med bilen. Köper du av en privatperson kan du få ett bättre pris, men då köper du bilen i befintligt skick. Undersök bilen noga och ta del av de biltester som finns på nätet. Du kan också få hjälp av bilprovningen med att testa bilen innan du köper den.

De flesta finansierar sina bilköp med lån eller med en kombination av egen insats och lån. Ta reda på hur stor den effektiva räntan för ditt lån blir. I den effektiva räntan ingår alla kostnader för lånet, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Konsumentverket har en bilkalkyl där du kan beräkna vad bilen kommer att kosta, men det finns även kalkyler på bankens hemsida. I bilkostnaderna ska du räkna in inköpspriset, lånekostnader, bränsle/drivmedel, trafikförsäkring, bilförsäkring, skatt och besiktning, parkering/garage, samt reparationer och underhåll.

Ett billån bör betalas av relativt snabbt. Ett banklån/bilkredit eller ett medlemslån bru-kar vara de mest fördelaktiga. Ju snabbare du kan betala av på lånet, desto lägre blir den totala kostnaden lånekostnaden och du kan hålla jämna steg med bilens värd-minskning.  Det är mindre roligt att betala tillbaka på ett lån, där bilen redan är för-brukad och kanske ersatt av en ny bil.

Lycka till med bilköpet!

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Vad händer om din bostad tappar i värde?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson går igenom vad som händer om bostadens värde sjunker.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så håller du din julbudget

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Många svenskar planerar att lägga mindre pengar på julen i år. Men kommer de att lyckas?

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson kommenterar det nya förslaget om skärpta amorteringsregler.

Dela bil? Kanske bättre än du tror

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Med delningsekonomi menar man att vi delar, lånar, hyr och byter saker och tjänster med varandra istället för att vi var och en köper in varan eller tjänsten...

Så blir du ekonomiskt oberoende

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Många av oss bär på en dröm om att vara ekonomiskt oberoende, att inte behöva jobba fem dagar i veckan utan att vara fri – men ändå ha en god och trygg ekonomi.