Vad kostar barnens idrottande?

14-02-10 10:23 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Fyra av tio ungdomar mellan 15 och 24 år tränar flera gånger i veckan enligt en undersökning som Riksidrottsförbundet gjort. Utöver det är många föräldrar engagerade i sina barns idrottande. Det är cirka 12 % av svenskarna som är aktiva medlemmar i en idrotts-eller friluftsförening genom att vara tränare eller ledare eller behjälpliga med olika aktiviteter i föreningen visar uppgifter från SCB.

Verksamheterna skulle helt enkelt inte fungera utan att detta engagemang. Nu räcker det ju inte med det. Som förälder lägger man också ner en hel del pengar på sina barns träning och idrottande genom åren. Så här i OS-tider kan det vara intressant att titta lite på vilka belopp det rör sig om. Kanske ett OS också ökar intresset för sport och idrott här hemma?

De vanligaste idrotterna och sporterna är fotboll, dans och ridsport i nu nämnd ordning. De i genomsnitt dyraste sporterna är ishockey och ridning medan gymnastik är den billigaste.  Ishockey och ridning kan utan tvekan landa på runt 10 000 kronor per år. Detta kan variera beroende på var i landet man bor. I de totala kostnaderna bör man räkna in medlemsavgifter och utrustning, men även resor och kostnader för läger, tävlingar mm. Ju mer utrustning som krävs, desto dyrare blir idrottandet.

En högre ambitionsnivå spelar också roll för kostnaderna, och till exempel för ridsport, hur många gånger i veckan man rider. För att hålla nere kostnaderna kan en del utrustning köpas begagnat. Det gäller dock inte allt, då en del utrustning bör vara ny för att ge ordentligt skydd. En begagnad hjälm kan se fin ut, men ha dolda sprickor.

Jag tror vi är beredda att betala en hel del för våra barns idrottande. Undersökningar visar att om vi måste dra ner på våra utgifter så är barnens fritidsaktiviteter det sista vi rör. Och visst är det är en oslagbar känsla att hämta ett lyckligt barn från en rolig aktivitet!

Men räkna med att det kostar och välj därför aktivitet med ett öga på familjens ekonomi nu och framöver. Se över den ekonomiska bufferten. Det finns många olika idrotter att välja på!

Senaste blogginlägg från Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Smarta tips för att hitta semesterlugnet

Privatekonomi Digitala tjänster Ingela Gabrielsson