Så blir du rikare

14-09-30 15:04 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Många bäckar små och så vidare. Visst har vi hört det förut, men inte desto mindre är det sant! Genom att vara uppmärksamma på vår egen konsumtion och våra utgifter, även de små, så kan vi få en bättre ekonomi – ja helt enkelt bli rikare!

Vi får ett utrymme till att spara istället för att pengarna hela tiden tar slut. Även ett mindre sparande ger resultat och nya möjligheter. Det viktiga är att du är systematisk och skapar en regelbundenhet i det. Det gör du enklast genom att starta ett månadssparande som dras direkt från din lön.

Det lägsta belopp som du kan spara är 100 kronor i månaden. Börja med ett lågt belopp så kan du höja det med tiden. Du kommer inte att märka att dessa pengar smyger iväg till ett konto, en fond eller vad du väljer att spara i. Desto trevligare blir slutresultatet. Några sparexempel Om du sparar 200 kronor per månad i fem år, har du till att börja med sparat ihop 12 000 kronor, förmodligen utan att du har märkt något.

Till detta ska du lägga den ränta eller avkastning som du fått under tiden. Hur stor den blir beror på hur du väljer att spara.  Börsen har som vi vet gått både upp och ned under den senaste 10-årsperioden, men trots det har den genomsnittliga avkastningen under perioden varit cirka sju procent. Om du väljer att investera i enskilda aktier är det viktigt att följa utvecklingen noga och att inte dra sig för att sälja det som går bra!

Genom att öppna ett Investeringssparkonto där du lägger in dina aktier kan du sälja och köpa utan att utlösa någon beskattning. Istället sker en årlig schablonbeskattning av ditt innehav. Köp dock bara aktier i bolag där du förstår verksamheten och kan bedöma möjligheter och risker. Det finns många andra alternativ till sparande, såsom i fonder med olika inriktning, fasträntesparande eller kapitalförsäkring för att nämna några.

För att underlätta ditt beslut att spara och för att verkligen komma igång är det bra att göra en, eller kanske två planer, en på kort och en på lång sikt. Dina planer ska svara på frågorna: vad vill jag spara till, när behöver jag pengarna, och hur vill jag spara (vilken risk vill jag ta med mitt sparande). Det är inte alltid man kan svara på alla tre frågorna, men var så säker, behovet av en sparad slant kommer att dyka upp i alla fall! Vill du ha hjälp med hur du ska tänka kring ditt sparande, prata med banken.

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Vi blir bättre på matematik – kan bli ett lyft för privatekonomin

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Nya undersökningar visar att vi blir bättre på matte