Nyfiken på nytt pensionssparande?

15-02-04 9:57 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Det är inte första gången jag skriver om de ändrade förutsättningarna för privat pensionssparande, och kanske inte heller sista. Men informationen förtjänar att upprepas och nu kan jag komplettera med ny information om hur spararna faktiskt agerar. Det kan kanske inspirera dig till ett nytt och förhoppningsvis bättre sparande? Det som jag vill påminna om är att avdragsrätten för privat pensionssparande har minskat kraftigt och man därför helt enkelt bör byta sparform. För det är trots nya regler lika viktigt att fortsätta med sitt pensionssparande!

Detta händer bland spararna
Mellan april och december förra året minskade antalet svenskar med ett privat pensionssparande från 56 procent till 44 procent. Under samma period ökade andelen som planerar att sluta med privat pensionssparande på grund av de nya reglerna från 10 procent i april till 32 procent i december. Samtidigt är det 36 procent som tänker sig ett fortsatt sparande i ett Investeringssparkonto eller en kapitalförsäkring. Detta är bra siffror, och det händer en hel del! Nu är det viktigt att vi håller fast vid planerna på att sluta med det avdragsgilla pensionssparandet och att vi startar upp något nytt. Andelen som verkligen har öppnat ett Investeringssparkonto har fördubblats på ett år, från 8 procent för ett år sedan, till 17 procent nu. Ett utmärkt alternativ för ett fortsatt pensionssparande!

Så gör Nordeas egna kunder
De av våra egna kunder som har ett Investeringssparkonto har insett hur enkelt det är att vara aktiv med sitt sparande och vi ser att man lämnar till exempel korta räntefonder till förmån för aktiesparande. I dagens låga ränteläge finns all anledning att sprida sitt sparande på fler sparformer för att få en bättre avkastning och det gör man enkelt i en ISK. Vi ser också att de som sparar i ISK sparar med än andra.

Har du inte hunnit tänka över ditt pensionssparande så är det verkligen inte försent. Prata med din bank och gör en ny plan för din pension.

Senaste blogginlägg från Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Har du råd med en räntehöjning?

Privatekonomi Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Räkna på dina bolån – vad kostar en räntehöjning?

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tjänstepensionen i 4 steg - så funkar det

Sparande och pension Sparande och pension Ingela Gabrielsson

I dag - 27 september - firar vi Tjänstepensionen dag!

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten förklarar vad ISK är - nu och då.

veckopeng

Missa inte poängen med veckopengen

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Allt färre föräldrar ger sina barn veckopeng.