Så sparar du i en ny omvärld

15-03-10 8:58 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Frågorna är många just nu om hur man ska spara i det lågränteläge vi har, samtidigt som börsen når nya rekordnivåer.  Faktum är att vi har haft mycket låga sparräntor på sparkonton under en period redan. Det finns alltså ingen anledning att oroa sig, däremot kan det finnas anledning att se över sitt sparande så att det ändå ger så mycket avkastning som är möjligt, med hänsyn till ditt valda sparande och sparplan. Du har kanske inte någon sparplan? Var lugn, då är du i gott sällskap! Ungefär hälften av alla som sparar har inte har någon direkt plan för detta.

Behöver man en plan för sitt sparande? Jag tycker det är bra att ha en plan eller en tanke med sitt sparande. Inte minst för att du då vet när du faktiskt kan använda det. Meningen är att du ska ha glädje och nytta av dina pengar. Genom en plan och en fördelning av sparandet så blir det helt enkelt mer tillgängligt. Vad var det för drömmar och mål som gjorde att du började spara, eller som driver dig till att starta nu? Har du mål som ligger nära i tiden eller lite längre bort?

Genom att dela upp sparandet i delar, där någon del är på kort sikt och någon eller några delar är på lite längre sikt så kan du få ut mer av ditt sparande. Ta chansen att få ut mer av ditt sparande genom att sprida ut det på flera olika sparformer. Det sparande som du ska ha den närmaste tiden passar bäst att ha på ett sparkonto eller ett konto med fast ränta under till exempel ett år. Här är det viktiga att spara säkert. Detsamma gäller för den buffert som du behöver ha för oväntade utgifter. Det är mycket svårt och riskfyllt att försöka göra snabba klipp på aktiemarknaden.

Ditt sparande som du tänker dig att ha glädje av lite längre fram ska du däremot sätta in i till exempel blandfonder och aktiefonder, eller varför inte i direkta aktier? Här ska du utgå från tid och intresse och endast köpa aktier i bolag som du känner till och kan följa verksamheten. Öppna ett Investeringssparkonto och lägg in ditt nya sparande där! Prata med din rådgivare och få hjälp att planera ditt sparande så att du får ut mesta möjliga av det.

Senaste blogginlägg från Ingela Gabrielsson

Vi blir bättre på matematik – kan bli ett lyft för privatekonomin

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Nya undersökningar visar att vi blir bättre på matte