Så mycket pengar lägger vi på träning

15-09-29 15:26 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Vi svenskar lägger cirka 50 miljarder kronor per år enligt Livsmedelsföretagens Hälsorapport från 2014. Hur mycket lägger du?

Att träna är bra, och skapar goda effekter för både kropp och själ. Du mår bättre, träffar nya människor och har ett intresse som ger nya upplevelser. Träning hemma kan kombineras med semesterresor där träning ingår i upplägget. Det kommer nya spännande sätt att träna på såväl utomhus, som inomhus. Det finns helt enkelt något för alla och envar.

En intressant fråga är vad det är som triggar igång just dig och som får dig att tycka att träningen är kul? Är det nya träningskläder, en ny klocka, nya hörlurar eller att prova en ny träningsanläggning? Vi svenskar lägger en hel del pengar på motion och hälsa, cirka 50 miljarder kronor per år enligt Livsmedelsföretagens Hälsorapport från 2014. Hur mycket lägger du? Jag gissar att de flesta av oss inte riktigt vet hur mycket vi lägger på vår träning och allt som hör därtill. Det är lätt att förköpa sig, men å andra sidan kan det vara värt att köpa just det som gör dig motiverad – så att träningen verkligen blir av!

Hur mycket är det vettigt att lägga på sin träning? Det är utan tvekan svårt att navigera rätt i det stora utbud som finns. Det blir lätt som med barnens aktiviteter, olika utrustning för olika aktiviteter, alla med en särskild twist och funktion som gör det omöjligt att till exempel spela hockey med en cykelhjälm på huvudet eller cykla med ridhjälmen på. Trixet är att hitta den gyllene medelväg som ger dig din bästa träning utan att gräva för djupa hål i din plånbok. Satsa på det som verkligen är viktigt och hitta billiga lösningar för övrigt. Ett exempel är de utegym som nu finns i många parker, helt gratis att använda.

Tips för bättre ekonomisk träningskoll:

• Var realistisk! Är ett årskort den bästa lösningen, och hur många sådana har du? Vad blir din kostnad per gång du går dit?
  • Boka inte upp dig på alltför långa avtal och abonnemang. Kan du säga upp avtalet i förtid? Kolla villkoren även om det känns jobbigt. Fråga om du är osäker. Jämför priser och hör dig för om rabatter. För studenter finns det ofta erbjudanden.
  • Finns det prova på-träning? Bra sätt att ta reda på om man verkligen vill köra just denna träningsform.
  • Med intensiv träning kan det uppkomma skador. Kolla din olycksfallsförsäkring
  • Kläder och tekniska prylar – ett kapitel för sig. Gå in för att hitta din egen nivå utan att snegla på dina träningskompisar. Provträna innan du köper nya grejor.

Träningskläder kostnad

Lite lyxigare

Enkla lösningen

Skor

1 800 kronor

GPS med pulsmätning

3 000 kronor

Tröja/top

Byxa/tights

Underkläder & strumpor

1 200

Summa

7 730

1 299

För egen del ska jag börja med yoga, inte så trendigt kanske men det ska ändå bli kul. Och jag undrar just över lämplig utrustning…... Jag får testa ett av mina egna tips och gå dit i det som jag redan har. Det kanske funkar bra!

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson kommenterar det nya förslaget om skärpta amorteringsregler.

Dela bil? Kanske bättre än du tror

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Med delningsekonomi menar man att vi delar, lånar, hyr och byter saker och tjänster med varandra istället för att vi var och en köper in varan eller tjänsten...

Så blir du ekonomiskt oberoende

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Många av oss bär på en dröm om att vara ekonomiskt oberoende, att inte behöva jobba fem dagar i veckan utan att vara fri – men ändå ha en god och trygg ekonomi.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Har du råd med en räntehöjning?

Privatekonomi Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Räkna på dina bolån – vad kostar en räntehöjning?

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tjänstepensionen i 4 steg - så funkar det

Sparande och pension Sparande och pension Ingela Gabrielsson

I dag - 27 september - firar vi Tjänstepensionen dag!