Istället för Pokémon Go - delta i jakt på riktigt

16-09-06 13:06 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Att delta i jakt är inte som man kan tro att helt enkelt gå ut i skogen och sikta på vilda djur. Det handlar lika mycket om att vistas i och njuta av naturen och ha en bättre kunskap om natur- och viltvård. Intresset för att ta jägarexamen ökar och inte minst bland kvinnor. Många ser jakten som ett välbehövligt avbrott i ett stressigt och stillasittande vardagsliv.

Hur kommer man igång och vad kostar det? Kolla ditt sparande och var beredd på att du behöver både ett större engångsbelopp och ha utrymme för löpande kostnader. Räkna med att det kostar med olika medlemskap och avgifter samt att hålla utrustning och vapen i gott skick. Till detta kommer transporter och vem vet, kanske en jakthund?

För att kunna följa med jaktlaget som fullvärdig deltagare krävs vissa mått och steg. Det första är att ta jägarexamen. En godkänd jägarexamen är en förutsättning för att du som nästa steg ska kunna ansöka om licens för jaktvapen. Det finns ingen nedre åldersgräns för att ta jägarexamen. Men de praktiska proven som ingår kräver fysik för att kunna hantera ett skjutvapen, så man kan inte vara alltför ung. Från 15 års ålder får man jaga under uppsikt av en annan vuxen och från 18 års ålder får man jaga på egen hand. För att få vapenlicens måste man ha fyllt 18 år.

Exempel på kostnader:

Jägarexamen intensivkurs: 10 000 kr, eller via kursverksamhet: 4 000 kr
Vapenlicens: 700 kr
Avgift för att inneha ammunition: 200 kr
Viltvårdsavgift: 300 kr

Till detta kommer bland annat kostnad för inköp och underhåll av vapen, vapenskåp, lämpliga kläder och skor samt medlemskap i t.ex Svenska Jägarförbundet. Det finns många fler kostnader att ta med i beräkningen, som transporter, avgift för att delta i själva jakten och kanske den där jakthunden, för att nämna några.

Alla som vill jaga har ju inte egna jaktmarker eller det rätta kontaktnätet. Därför finns det olika nätverk du kan gå med i och du kan också ta kontakt direkt med markägare och höra dig för. Om du inte är intresserad av jakt kan du ändå få tag på fint viltkött. Svenska Jägarförbundet har en lista över butiker, gårdsbutiker och grossister där du kan köpa färskt viltkött över disk.

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Vi blir bättre på matematik – kan bli ett lyft för privatekonomin

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Nya undersökningar visar att vi blir bättre på matte