Mer pensionskunskap och ett tidigt bosparande på ungas önskelista

16-07-04 9:59 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

En smula eftertanke är aldrig fel även om historien inte går att skriva om. När unga i åldern 18-29 år ser tillbaka på sina första vuxna år är de tämligen klara över vad de hade behövt veta mera om, och vad de borde ha gjort. Om detta handlar min blogg idag med utgångspunkt i en undersökning om ungas ekonomikunskaper och sparmål.

Vi vill veta mera
Det man som ung vuxen saknat mest är kunskap om pensioner, och hur pensionssystemet funkar. Tidigt ställs vi inför möjligheten och samtidigt svårigheten att välja fonder till vår pension, för att ta ett exempel. Så enormt bra att man tidigt inser att det här är klurigt och att man behöver veta mer! Helt följdriktigt vill de unga också veta mer om sparande i aktier och fonder, samt inte minst, hur det går till att få ett bostadslån.

En hel del vill också veta hur man startar ett företag – så spännande!

Jag ser en generation nyfikna och vetgiriga unga vuxna som vill ta bra ekonomiska beslut och förstå hur det hänger ihop. Skola, universitet och näringsliv gör mycket redan idag, men kan och bör göra mer för att möta upp denna kunskapstörst.

Vi vill spara mera
Efter en tid ute ”i verkligheten” så blir det uppenbart att ett bostadssparande inte kan starta för tidigt, och det är också vad de flesta anger som viktigaste sparmål. Ett buffertsparande hamnar på andra plats. Så klokt och bra. Men livet kan trots allt inte enbart vara strävsamt utan måste också innehålla åtminstone ett kryddmått upplevelser – och en långresa anges också som ett viktigt sparmål.

Optimismen regerar
Sist men inte minst – på frågan hur de ser på sin ekonomiska situation om fem år så segrar optimismen. Jag tycker det är en sund inställning. Förutsättningarna för att förhoppningen om en bättre ekonomi ska slå in blir betydligt större med en optimistisk syn, det är en drivkraft i sig själv.

Därmed önskar jag en trevlig sommar, för egen del denna vecka från Almedalen.

Läs mer om undersökningen här (pdf, 170 KB)
Se Nordeas program i Almedalen

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

5 ekonomiska skillnader mellan att vara gift och sambo

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vad innebär det egentligen att gifta sig? Förutom den romantiska delen så är det också ett avtal som träffas.

Så slipper du trädgårdsångest

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.

8 tips för en bättre semesterkassa

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten Ingela tipsar om hur du får råd med semester 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Sista-minuten-tips för deklarationen 2018

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson listar sina tips på hur du ska göra rätt i deklarationen.

Så blir du mer nätsmart när du köper aktier

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vill du skydda dig själv mot felaktiga råd på nätet – då kan du behöva bli mer faktagranskade och mer nätsmart. Här är mina tips: