Så hittar du din bästa ekonomiska träningshälsa

16-08-22 16:21 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Så här års är det läge för nya tag i livet. En del vill ha större förändringar, som till exempel att byta jobb eller bostad. Men det bloggar jag om en annan gång. Nu handlar det om att på ett ekonomiskt bra sätt komma igång med sin träning efter sommaren. Det är vi många som vill. Och det behöver inte vara med så stora kliv. Det kommer hela tiden nya sätt som gör det roligt att träna och röra på sig. Antalet utomhusgym har till exempel ökat och dom är helt gratis att använda. Perfekt efter en joggingtur när man är uppvärmd.

Men vad är det som gör att du verkligen kommer igång? Det kan vara nya träningskläder, en ny klocka, nya hörlurar eller att anmäla sig till en tävling eller ett lopp. Vi lägger en hel del pengar på motion och hälsa, cirka 50 miljarder per år enligt Livsmedelsföretagens Hälsorapport från 2014. Hur mycket lägger du? Om din ekonomi är lite skral efter sommaren, vänta med att köpa kort, jämför olika anläggningar och priser innan du slår till. Vad är rimligt för dig? Knepet är att hitta den gyllene medelväg som ger dig din bästa träning utan att gräva för djupa hål i din plånbok. Satsa på det som verkligen är viktigt och hitta billiga lösningar för övrigt.

Några tips för bättre ekonomisk träningshälsa:

• Var realistisk! Är ett årskort den bästa lösningen, och hur många olika årskort på olika träningsanläggningar har du? Vad blir din kostnad per gång du använder dom?
  • Bind inte upp dig på alltför långa avtal och abonnemang. Kan du säga upp avtalet i förtid? Kolla villkoren även om det känns jobbigt. Fråga om du är osäker. Jämför priser och hör dig för om rabatter. För studenter finns det ofta erbjudanden.
  • Finns det prova på-träning? Ett bra sätt att ta reda på om träningsformen är rätt för dig.
  • Med intensiv träning kan det uppkomma skador. Kolla att du har en olycksfallsförsäkring.
  • Kläder, utrustning och tekniska prylar – ett kapitel för sig. Gå in för att hitta din egen nivå utan att snegla på dina träningskompisar. Provträna innan du köper nya grejor.

Jag själv blandar cykling, yoga och körsång. Något för flera sinnen.

Lycka till!

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson kommenterar det nya förslaget om skärpta amorteringsregler.

Dela bil? Kanske bättre än du tror

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Med delningsekonomi menar man att vi delar, lånar, hyr och byter saker och tjänster med varandra istället för att vi var och en köper in varan eller tjänsten...

Så blir du ekonomiskt oberoende

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Många av oss bär på en dröm om att vara ekonomiskt oberoende, att inte behöva jobba fem dagar i veckan utan att vara fri – men ändå ha en god och trygg ekonomi.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Har du råd med en räntehöjning?

Privatekonomi Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Räkna på dina bolån – vad kostar en räntehöjning?

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tjänstepensionen i 4 steg - så funkar det

Sparande och pension Sparande och pension Ingela Gabrielsson

I dag - 27 september - firar vi Tjänstepensionen dag!