Så hittar du din bästa ekonomiska träningshälsa

16-08-22 16:21 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Så här års är det läge för nya tag i livet. En del vill ha större förändringar, som till exempel att byta jobb eller bostad. Men det bloggar jag om en annan gång. Nu handlar det om att på ett ekonomiskt bra sätt komma igång med sin träning efter sommaren. Det är vi många som vill. Och det behöver inte vara med så stora kliv. Det kommer hela tiden nya sätt som gör det roligt att träna och röra på sig. Antalet utomhusgym har till exempel ökat och dom är helt gratis att använda. Perfekt efter en joggingtur när man är uppvärmd.

Men vad är det som gör att du verkligen kommer igång? Det kan vara nya träningskläder, en ny klocka, nya hörlurar eller att anmäla sig till en tävling eller ett lopp. Vi lägger en hel del pengar på motion och hälsa, cirka 50 miljarder per år enligt Livsmedelsföretagens Hälsorapport från 2014. Hur mycket lägger du? Om din ekonomi är lite skral efter sommaren, vänta med att köpa kort, jämför olika anläggningar och priser innan du slår till. Vad är rimligt för dig? Knepet är att hitta den gyllene medelväg som ger dig din bästa träning utan att gräva för djupa hål i din plånbok. Satsa på det som verkligen är viktigt och hitta billiga lösningar för övrigt.

Några tips för bättre ekonomisk träningshälsa:

• Var realistisk! Är ett årskort den bästa lösningen, och hur många olika årskort på olika träningsanläggningar har du? Vad blir din kostnad per gång du använder dom?
  • Bind inte upp dig på alltför långa avtal och abonnemang. Kan du säga upp avtalet i förtid? Kolla villkoren även om det känns jobbigt. Fråga om du är osäker. Jämför priser och hör dig för om rabatter. För studenter finns det ofta erbjudanden.
  • Finns det prova på-träning? Ett bra sätt att ta reda på om träningsformen är rätt för dig.
  • Med intensiv träning kan det uppkomma skador. Kolla att du har en olycksfallsförsäkring.
  • Kläder, utrustning och tekniska prylar – ett kapitel för sig. Gå in för att hitta din egen nivå utan att snegla på dina träningskompisar. Provträna innan du köper nya grejor.

Jag själv blandar cykling, yoga och körsång. Något för flera sinnen.

Lycka till!

Latest blog posts from Ingela Gabrielsson

Fråga mig om privatekonomi, lyxfällor och pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela svarar på dina frågor

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tips för dig som ännu inte deklarerat

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonomens tips för deklarationen

Bolånare oroar sig mer för grannens boendeekonomi än sin egen

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det visa vår senaste boendebarometer.

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Vårbudgeten - så kan den påverka dig

Sparande och pension Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson berättar kort om vårbudgeten