2016-09-27 Gästblogg: Drömmen om livets semester

16-09-27 10:25 | Sparande och pension | Privatekonomi

Den 27 september är det Tjänstepensionens dag, dagen då vi ska prata extra mycket om pension och då speciellt tjänstepensionen. Det är den del av din pension som din arbetsgivare betalar in för din räkning, och den är kopplad till din lön.

Om din arbetsplats omfattas av kollektivavtal är chansen stor att du har rätt till tjänstepension. Enligt en ny TNS Sifo-undersökning tycker majoriteten, 40 procent av unga mellan 15-29 år, att tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen. Detta tycker jag är positiva nyheter.

Samtidigt visar många av Nordeas undersökningar att de flesta har dålig koll på hur pensionen fungerar. Därför hoppas jag att just denna Tjänstepensionens dag kan bli startskottet för att fler sätter sig in i hur deras pension ser ut. Många av oss har drömmar om livet som pensionär. Verkligheten kan bli en annan den dagen man går i pension, om man inte ägnar sparandet lite tid här och nu.

Tips för att få en bättre koll på din tjänstepension
Tjänstepension behöver inte vara svårt. Här är några tips som kan underlätta.

• Tjänstepensionen, en del av lönen. Är du osäker på hur tjänstepensionen fungerar, fråga din chef vad som gäller. Den kan ibland vara en del av löneförhandlingen. För dig som har en inkomst som överstiger 40 000 kr i månaden kan löneväxling vara ett bra alternativ. Då väljer du att avstå en del av din bruttolön och får istället i utbyte extra pensionsinbetalningar, oftast till din tjänstepension.

• Ta hjälp eller placera tjänstepensionen själv. De flesta kan påverka var och hur pensionspengarna placeras. Det gör att du kan anpassa sparandet efter dig och dina önskemål. Bra att ha i åtanke när man se över var och hur man placera pengarna är avgifterna. Det kan skilja sig en del mellan olika bolag och olika sparformer. Låga avgifter gör att du får mer pengar i pension. Fråga på jobbet vad som gäller för din tjänstepension, och ta sedan råd av din bank eller annan expert.

• Anpassa pensionen efter din livssituation. Lever du tillsammans med någon eller har familj och barn? Beroende på din livssituation, kan du behöva ett skydd till dina efterlevande, så att de får pensionspengarna om du skulle avlida.

• Få överblick över alla dina pensioner. Genom att logga in på minpension.se får du bra överblick över din pension. Där kan du göra en prognos och se hur mycket du kan få ut i pension när du blir pensionär. Du kan behöva komplettera med ett privat sparande. Ju tidigare du börjar spara desto bättre. Så gör du det möjligt att uppfylla dina drömmar om livet som pensionär.

Lycka till och våga ta hjälp av någon som kan pension!

Caroline Oscarsson, Pensionsexpert Nordea Liv & Pension

Läs mer om tjänstepension på Nordeas hemsida eller på Tjänstepensionens dag

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Ett färgglatt kuvert om din pension i din brevlåda

Privatekonomi Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Ingelas tips om pensionen

Alla Hjärtans Dag – vårda kärleken med ekonomisnack hela året

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips för att vårda kärleken

Välj rätt lån när du ska låna

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonomens tips hur du ska tänka kring lån

Träna upp din privatekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela om sambandet mellan din ekonomi och din hälsa

Besegra din ekonomiska uppförsbacke

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonomens tips för att klara dig tills lönen kommer.