Välj rätt lån när du ska låna

17-01-30 17:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ofta får vi höra att det inte är bra att låna pengar för att köpa något, oavsett vad det är man behöver köpa, eller till vilket syfte. Det är lite väl hårt. Ett lån kan var den rätta lösningen för att finansiera och kunna genomföra det du drömmer om. Helt enkelt ett bättre alternativ till att ta av ditt sparande, som kan komma väl till pass vid ett senare tillfälle.

Det viktiga är att du har koll på kostnaderna för lånet och att du inte kommer att ha några problem med att betala av på lånet när räkningarna kommer.  Fråga efter de totala lånekostnaderna och be banken om hjälp med att bedöma om du har råd med lånet.

Välj ett bra lån. Det betyder ett lån med bra ränta och låga övriga kostnader. För att få fram de övriga kostnaderna är det den effektiva räntan som du ska fråga efter när du jämför lån. Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för lånet, det vill säga räntekostnader och avgifter, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Om du är medlem i facket kan du via din bank ansöka om ett medlemslån som då erbjuder bra villkor. Ett vanligt banklån är också mer förmånligt än de lån som erbjuds i butiker och på nätet. Var uppmärksam mot alltför glada erbjudanden om lån som just nu dyker upp överallt. Låter det för bra så är det också förmodligen för bra för att vara helt sant.

Och sist men inte minst – om du redan har några olika lån, t.ex som du tagit i butik när du handlat, kan du höra med banken om du kan lösa bort dessa med ett vanligt banklån och få en bättre låneekonomi.

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten förklarar vad ISK är - nu och då.

veckopeng

Missa inte poängen med veckopengen

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Allt färre föräldrar ger sina barn veckopeng.

Få barnbidraget att räcka till skolstarten

Få barnbidraget att räcka till allt inför skolstarten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Sätten som gör skolstarten lite billigare.

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Spartips som hjälper dig leva sparsamt

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips som kan hjälpa dig få koll på pengarna efter semestern.