Välj rätt lån när du ska låna

17-01-30 17:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ofta får vi höra att det inte är bra att låna pengar för att köpa något, oavsett vad det är man behöver köpa, eller till vilket syfte. Det är lite väl hårt. Ett lån kan var den rätta lösningen för att finansiera och kunna genomföra det du drömmer om. Helt enkelt ett bättre alternativ till att ta av ditt sparande, som kan komma väl till pass vid ett senare tillfälle.

Det viktiga är att du har koll på kostnaderna för lånet och att du inte kommer att ha några problem med att betala av på lånet när räkningarna kommer.  Fråga efter de totala lånekostnaderna och be banken om hjälp med att bedöma om du har råd med lånet.

Välj ett bra lån. Det betyder ett lån med bra ränta och låga övriga kostnader. För att få fram de övriga kostnaderna är det den effektiva räntan som du ska fråga efter när du jämför lån. Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för lånet, det vill säga räntekostnader och avgifter, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Om du är medlem i facket kan du via din bank ansöka om ett medlemslån som då erbjuder bra villkor. Ett vanligt banklån är också mer förmånligt än de lån som erbjuds i butiker och på nätet. Var uppmärksam mot alltför glada erbjudanden om lån som just nu dyker upp överallt. Låter det för bra så är det också förmodligen för bra för att vara helt sant.

Och sist men inte minst – om du redan har några olika lån, t.ex som du tagit i butik när du handlat, kan du höra med banken om du kan lösa bort dessa med ett vanligt banklån och få en bättre låneekonomi.

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

5 ekonomiska skillnader mellan att vara gift och sambo

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vad innebär det egentligen att gifta sig? Förutom den romantiska delen så är det också ett avtal som träffas.

Så slipper du trädgårdsångest

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.

8 tips för en bättre semesterkassa

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten Ingela tipsar om hur du får råd med semester 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Sista-minuten-tips för deklarationen 2018

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson listar sina tips på hur du ska göra rätt i deklarationen.

Så blir du mer nätsmart när du köper aktier

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vill du skydda dig själv mot felaktiga råd på nätet – då kan du behöva bli mer faktagranskade och mer nätsmart. Här är mina tips: