Välj rätt lån när du ska låna

17-01-30 17:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ofta får vi höra att det inte är bra att låna pengar för att köpa något, oavsett vad det är man behöver köpa, eller till vilket syfte. Det är lite väl hårt. Ett lån kan var den rätta lösningen för att finansiera och kunna genomföra det du drömmer om. Helt enkelt ett bättre alternativ till att ta av ditt sparande, som kan komma väl till pass vid ett senare tillfälle.

Det viktiga är att du har koll på kostnaderna för lånet och att du inte kommer att ha några problem med att betala av på lånet när räkningarna kommer.  Fråga efter de totala lånekostnaderna och be banken om hjälp med att bedöma om du har råd med lånet.

Välj ett bra lån. Det betyder ett lån med bra ränta och låga övriga kostnader. För att få fram de övriga kostnaderna är det den effektiva räntan som du ska fråga efter när du jämför lån. Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för lånet, det vill säga räntekostnader och avgifter, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Om du är medlem i facket kan du via din bank ansöka om ett medlemslån som då erbjuder bra villkor. Ett vanligt banklån är också mer förmånligt än de lån som erbjuds i butiker och på nätet. Var uppmärksam mot alltför glada erbjudanden om lån som just nu dyker upp överallt. Låter det för bra så är det också förmodligen för bra för att vara helt sant.

Och sist men inte minst – om du redan har några olika lån, t.ex som du tagit i butik när du handlat, kan du höra med banken om du kan lösa bort dessa med ett vanligt banklån och få en bättre låneekonomi.

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Sluta med köpkaffe - så räcker pengarna till en resa

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

De små inköpen du gör varje dag är dyrare än du tror.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Spartips som hjälper dig leva sparsamt

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips som kan hjälpa dig få koll på pengarna efter semestern.

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Se upp för dyra fällor i dina nyårslöften

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson ger dig tips om vad du ska tänka på inför nyårsafton

Boräntan förblir låg – passa på att trygga din ekonomi

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Nära varannan svensk som äger sitt boende har inte räknat ut vad en höjning av bolåneräntan skulle kosta.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Pensionsåldern höjs nu - har du koll?

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Pensionsåldrarna justeras uppåt i flera steg. Här är en kort beskrivning av förslaget: