Välj rätt lån när du ska låna

17-01-30 17:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ofta får vi höra att det inte är bra att låna pengar för att köpa något, oavsett vad det är man behöver köpa, eller till vilket syfte. Det är lite väl hårt. Ett lån kan var den rätta lösningen för att finansiera och kunna genomföra det du drömmer om. Helt enkelt ett bättre alternativ till att ta av ditt sparande, som kan komma väl till pass vid ett senare tillfälle.

Det viktiga är att du har koll på kostnaderna för lånet och att du inte kommer att ha några problem med att betala av på lånet när räkningarna kommer.  Fråga efter de totala lånekostnaderna och be banken om hjälp med att bedöma om du har råd med lånet.

Välj ett bra lån. Det betyder ett lån med bra ränta och låga övriga kostnader. För att få fram de övriga kostnaderna är det den effektiva räntan som du ska fråga efter när du jämför lån. Den effektiva räntan visar den totala kostnaden för lånet, det vill säga räntekostnader och avgifter, till exempel uppläggningsavgift och aviavgift. Om du är medlem i facket kan du via din bank ansöka om ett medlemslån som då erbjuder bra villkor. Ett vanligt banklån är också mer förmånligt än de lån som erbjuds i butiker och på nätet. Var uppmärksam mot alltför glada erbjudanden om lån som just nu dyker upp överallt. Låter det för bra så är det också förmodligen för bra för att vara helt sant.

Och sist men inte minst – om du redan har några olika lån, t.ex som du tagit i butik när du handlat, kan du höra med banken om du kan lösa bort dessa med ett vanligt banklån och få en bättre låneekonomi.

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson kommenterar det nya förslaget om skärpta amorteringsregler.

Dela bil? Kanske bättre än du tror

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Med delningsekonomi menar man att vi delar, lånar, hyr och byter saker och tjänster med varandra istället för att vi var och en köper in varan eller tjänsten...

Så blir du ekonomiskt oberoende

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Många av oss bär på en dröm om att vara ekonomiskt oberoende, att inte behöva jobba fem dagar i veckan utan att vara fri – men ändå ha en god och trygg ekonomi.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Har du råd med en räntehöjning?

Privatekonomi Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Räkna på dina bolån – vad kostar en räntehöjning?

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tjänstepensionen i 4 steg - så funkar det

Sparande och pension Sparande och pension Ingela Gabrielsson

I dag - 27 september - firar vi Tjänstepensionen dag!