Sköt dina kort och beställningar rätt när du handlar på internet

17-03-01 13:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ju mer vi använder våra bankkort när vi handlar på nätet, desto fler blir också tillfällena när det kan bli fel och inte som vi tänkt. Hur lätt är det inte att klicka runt, kika på annonser och erbjudanden och råka tacka ja till ett inköp eller en prenumeration?

Ett tips är att om något verkar väldigt billigt eller mer eller mindre gratis - till exempel ”helt nya och revolutionerande vitamintabletter för endast en krona”, så är det troligtvis för billigt för att vara helt sant. Här måste du se upp och läsa det finstilta noga innan du godkänner några villkor för att kunna klicka hem varan. I och med att du godkänner villkoren så kan det vara så att du samtidigt medger att det - förutom den första kronan - dras en summa från ditt kort varje månad. Du har helt enkelt börjat prenumerera på de undergörande vitaminerna och nu är det inte billigt längre! Vänd dig genast till företaget som säljer varan och säg upp prenumerationen.

Det finns fler situationer när saker och ting kan gå fel, till exempel att dina beställda varor inte dyker upp, att beloppet dragits två gånger, eller att företaget du handlat av gått i konkurs. Det är helt enkelt händelser som du själv inte har kunnat påverka eller förhindra. Då finns det klara fördelar med att ha gjort inköpet med ditt kort, eftersom du kan reklamera dina inköp och få pengarna tillbaka

Tips för säkra kortköp

• Läs alltid det fintstilta innan du godkänner några villkor eller liknande på nätet eller i butik.
  • Spara alla underlag som finns från ditt inköp, såsom mail, kvitton, datum och tidpunkt.
  • Vänd dig alltid först till butiken/företaget du handlat av när något går fel och försök få felet rättat direkt. Kontakta dem alltid skriftligt/via mail.
  • Spärra omedelbart ditt kort om pengar dragits felaktigt och utan ditt godkännande.
  • Får du inte hjälp av butiken/företaget, gör en kortreklamation via din bank. Information och blankett hittar du i på din banks hemsida eller i nätbanken. Läs mer om kortreklamation

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten förklarar vad ISK är - nu och då.

veckopeng

Missa inte poängen med veckopengen

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Allt färre föräldrar ger sina barn veckopeng.

Få barnbidraget att räcka till skolstarten

Få barnbidraget att räcka till allt inför skolstarten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Sätten som gör skolstarten lite billigare.

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Spartips som hjälper dig leva sparsamt

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips som kan hjälpa dig få koll på pengarna efter semestern.