Sköt dina kort och beställningar rätt när du handlar på internet

17-03-01 13:24 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ju mer vi använder våra bankkort när vi handlar på nätet, desto fler blir också tillfällena när det kan bli fel och inte som vi tänkt. Hur lätt är det inte att klicka runt, kika på annonser och erbjudanden och råka tacka ja till ett inköp eller en prenumeration?

Ett tips är att om något verkar väldigt billigt eller mer eller mindre gratis - till exempel ”helt nya och revolutionerande vitamintabletter för endast en krona”, så är det troligtvis för billigt för att vara helt sant. Här måste du se upp och läsa det finstilta noga innan du godkänner några villkor för att kunna klicka hem varan. I och med att du godkänner villkoren så kan det vara så att du samtidigt medger att det - förutom den första kronan - dras en summa från ditt kort varje månad. Du har helt enkelt börjat prenumerera på de undergörande vitaminerna och nu är det inte billigt längre! Vänd dig genast till företaget som säljer varan och säg upp prenumerationen.

Det finns fler situationer när saker och ting kan gå fel, till exempel att dina beställda varor inte dyker upp, att beloppet dragits två gånger, eller att företaget du handlat av gått i konkurs. Det är helt enkelt händelser som du själv inte har kunnat påverka eller förhindra. Då finns det klara fördelar med att ha gjort inköpet med ditt kort, eftersom du kan reklamera dina inköp och få pengarna tillbaka

Tips för säkra kortköp

• Läs alltid det fintstilta innan du godkänner några villkor eller liknande på nätet eller i butik.
  • Spara alla underlag som finns från ditt inköp, såsom mail, kvitton, datum och tidpunkt.
  • Vänd dig alltid först till butiken/företaget du handlat av när något går fel och försök få felet rättat direkt. Kontakta dem alltid skriftligt/via mail.
  • Spärra omedelbart ditt kort om pengar dragits felaktigt och utan ditt godkännande.
  • Får du inte hjälp av butiken/företaget, gör en kortreklamation via din bank. Information och blankett hittar du i på din banks hemsida eller i nätbanken. Läs mer om kortreklamation

Senaste bloggar Ingela Gabrielsson

5 ekonomiska skillnader mellan att vara gift och sambo

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vad innebär det egentligen att gifta sig? Förutom den romantiska delen så är det också ett avtal som träffas.

Så slipper du trädgårdsångest

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.

8 tips för en bättre semesterkassa

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten Ingela tipsar om hur du får råd med semester 2018.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Sista-minuten-tips för deklarationen 2018

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson listar sina tips på hur du ska göra rätt i deklarationen.

Så blir du mer nätsmart när du köper aktier

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vill du skydda dig själv mot felaktiga råd på nätet – då kan du behöva bli mer faktagranskade och mer nätsmart. Här är mina tips: