Nu är det Money Week – lär dig mer om din privatekonomi

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-03-28 11:03 | Hållbarhet | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Vad hjälper det att försöka vara rationell och klok när hjärnan bara vill ha snabba kickar? Idag har jag lärt mig att hjärnan inte är din bästa vän i ekonomiska beslut. Den vill inte tänka långsiktigt utan söker efter snabba och enkla beslut, gärna med omedelbar belöning! Det uppstår lätt ett glapp mellan vad vi förstår att vi borde göra (t.ex. spara) och vad vi i själva verket gör (t.ex. konsumerar).

Under Money Week som infaller denna vecka fokuserar vi extra mycket på hur vi ska kunna lära ut bra vardagsekonomiska knep och tips till våra unga så att de inte går i sin egen ”hjärnfälla”. Bra då att veta mer om hur hjärnan fungerar.

Vad är Money Week?

Money Week är ett årligt evenemang som genomförs i 130 länder där man lägger stort fokus på barn och ungas privatekonomi. I år är temat just hur vi ska lära ut vardagsekonomi på ett bra sätt. Nordea har ett eget program som löper hela året, där vi erbjuder utbildning i vardagsekonomi på skolor runt om i landet. Under denna vecka erbjuder vi öppna föreläsningar på ett antal orter i hela Sverige. Läs mer och anmäl dig till föreläsningarna

Du kan också passa på att chatta med oss på Expressen under veckan. Nu på torsdag kl. 14.00 kan du ställa frågor till mig, och på fredag kl. 16.00 kan du chatta med vår pensionsexpert Caroline Oscarsson. Vi ser fram emot att få chatta med dig!

Vi finns också på Snapchat

Visste du att vi finns på Snapchat? Om du söker på nordeaungse, så hittar du oss där också!

Vi ses!

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Så fixar du livet som student

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det finns redan nu ett och annat du kan göra för att förbereda dig inför terminsstarten.

Konsten att pitcha en affärsidé

Företag Företagsbloggen Foretagsbloggen

Vad är då en pitch? Med pitch menas oftast att sälja in en idé på ett slagkraftigt sätt inför investerare eller andra beslutsfattare. För startup-grundare ha...

5 idéer för en bättre bostadsmarknad

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson på plats på Almedalen 2018 och diskuterar bostadspolitik.

Marknadssyn: Balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Inför juli 2018 gör våra investeringsstrateger förändringar i allokeringsstrategin och tar ned risken något. Läs mer om vad det innebär i månadens Marknadssyn.

Ekonomikoll för sommaren - här är din guide

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson om vad du kan göra för din ekonomi till sommaren.