Nu är det Money Week – lär dig mer om din privatekonomi

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-03-28 11:03 | Samhällsansvar | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Vad hjälper det att försöka vara rationell och klok när hjärnan bara vill ha snabba kickar? Idag har jag lärt mig att hjärnan inte är din bästa vän i ekonomiska beslut. Den vill inte tänka långsiktigt utan söker efter snabba och enkla beslut, gärna med omedelbar belöning! Det uppstår lätt ett glapp mellan vad vi förstår att vi borde göra (t.ex. spara) och vad vi i själva verket gör (t.ex. konsumerar).

Under Money Week som infaller denna vecka fokuserar vi extra mycket på hur vi ska kunna lära ut bra vardagsekonomiska knep och tips till våra unga så att de inte går i sin egen ”hjärnfälla”. Bra då att veta mer om hur hjärnan fungerar.

Vad är Money Week?

Money Week är ett årligt evenemang som genomförs i 130 länder där man lägger stort fokus på barn och ungas privatekonomi. I år är temat just hur vi ska lära ut vardagsekonomi på ett bra sätt. Nordea har ett eget program som löper hela året, där vi erbjuder utbildning i vardagsekonomi på skolor runt om i landet. Under denna vecka erbjuder vi öppna föreläsningar på ett antal orter i hela Sverige. Läs mer och anmäl dig till föreläsningarna

Du kan också passa på att chatta med oss på Expressen under veckan. Nu på torsdag kl. 14.00 kan du ställa frågor till mig, och på fredag kl. 16.00 kan du chatta med vår pensionsexpert Caroline Oscarsson. Vi ser fram emot att få chatta med dig!

Vi finns också på Snapchat

Visste du att vi finns på Snapchat? Om du söker på nordeaungse, så hittar du oss där också!

Vi ses!

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Podcast: Har du koll på konjunkturen?

Nordea podcasts Nordea podcasts

Har du koll på konjunkturen? Chefekonom Annika Winsth plockar ut det viktigaste ur senaste konjunkturrapporten.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten förklarar vad ISK är - nu och då.