Nu är det Money Week – lär dig mer om din privatekonomi

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-03-28 11:03 | Hållbarhet | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Vad hjälper det att försöka vara rationell och klok när hjärnan bara vill ha snabba kickar? Idag har jag lärt mig att hjärnan inte är din bästa vän i ekonomiska beslut. Den vill inte tänka långsiktigt utan söker efter snabba och enkla beslut, gärna med omedelbar belöning! Det uppstår lätt ett glapp mellan vad vi förstår att vi borde göra (t.ex. spara) och vad vi i själva verket gör (t.ex. konsumerar).

Under Money Week som infaller denna vecka fokuserar vi extra mycket på hur vi ska kunna lära ut bra vardagsekonomiska knep och tips till våra unga så att de inte går i sin egen ”hjärnfälla”. Bra då att veta mer om hur hjärnan fungerar.

Vad är Money Week?

Money Week är ett årligt evenemang som genomförs i 130 länder där man lägger stort fokus på barn och ungas privatekonomi. I år är temat just hur vi ska lära ut vardagsekonomi på ett bra sätt. Nordea har ett eget program som löper hela året, där vi erbjuder utbildning i vardagsekonomi på skolor runt om i landet. Under denna vecka erbjuder vi öppna föreläsningar på ett antal orter i hela Sverige. Läs mer och anmäl dig till föreläsningarna

Du kan också passa på att chatta med oss på Expressen under veckan. Nu på torsdag kl. 14.00 kan du ställa frågor till mig, och på fredag kl. 16.00 kan du chatta med vår pensionsexpert Caroline Oscarsson. Vi ser fram emot att få chatta med dig!

Vi finns också på Snapchat

Visste du att vi finns på Snapchat? Om du söker på nordeaungse, så hittar du oss där också!

Vi ses!

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Maria Rengefors fondblogg

Vi är bäst i klassen!

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

2017 var ett bra år för Nordea Fonder Sverige, bland annat utsågs vi till Årets Fondbolag.

Pod: Inspireras av superentreprenörer

Företag Nordea podcasts Nordea podcasts

Häng med i möten med fantastiskt inspirerande kvinnliga entreprenörer som verkligen nått sin dröm.

Pod: Börsen, makroekonomi och analyser

Makroekonomi Nordea podcasts

Nordea Markets poddar med sina experter och analytiker.

Pod: Lär dig allt om sparande och investeringar

Sparande och pension Nordea podcasts

Podden om sparande och investeringar.

Marknadssyn: Gott nytt aktieår?

Börs och investeringar Investeringsbloggen