Bolånare oroar sig mer för grannens boendeekonomi än sin egen

17-04-19 10:24 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Det är bäddat för en intensiv bostadsmarknad under året. Majoriteten av svenskarna tror på ökade bostadspriser. De är heller inte särskilt oroade över sina egna lån, men tycker grannen borde vara mer försiktig.

Våren står runt hörnet och med den brukar trycket på bostadsmarknaden öka. Jag tror inte det blir annorlunda i år. Det tror inte heller en majoritet av svenskarna visar Nordeas senaste Boendebarometer. 56 % av svenskarna räknar med ökande bostadspriser under det kommande året. Samtidigt tror varannan på oförändrade bostadsräntor.

Bland de som redan är bostadsägare är en av fem oroliga för den egna boendeekonomin. Betydligt fler, drygt hälften, tycker däremot att andra borde vara oroliga för sin boendeekonomi. Inte heller så många, fyra av tio, har räknat på hur höjda boräntor skulle påverka utgifterna för de egna bolånen.  Men – sanningen är att fler borde räkna på sin egen ekonomi i första hand, till exempel just hur mycket dyrare det skulle bli om boräntorna stiger? Passa nu på att spara mellanskillnaden mellan dagens boränta och en högre sådan. På så sätt kan du bygga en ekonomisk buffert.

Gå på bostadsvisning – men glöm inte din kalkyl

Det är både roligt, nervöst och spännande att gå på visningar. Tänk om jag hittar det jag letar efter – vad gör jag då? Du kan och bör faktiskt göra en del förberedelser redan innan du går på visning. Här kommer några nyttiga tips:

• Be om ett lånelöfte hos din bank så att du vet hur mycket du kan låna.

• Gör en realistisk genomgång över din nuvarande ekonomi för att se vad den faktiskt skulle tåla i form av ökade boendekostnader. Vad av din konsumtion är du beredd att avstå ifrån?

• Gå på många visningar. Riktigt många.

• Tänk nytt – leta i ett större geografiskt område. Områden som inte är stekheta idag, är inne och glödheta på marknaden redan imorgon.

• Räkna inte med att göra klipp på bostadsmarknaden. Du ska först och främst ha en bra bostad med en boendeekonomi du kan leva med utan ekonomisk stress.

• Ingen bostad är perfekt, och det finns fler än en som är bra. Se förbi styling och blomsterarrangemang på själva visningen. Hur passar din stil in?

• Kommer du till budgivning, bestäm din egen gräns för vad du är beredd att betala och håll fast vid den.

Här kan du ta del av hela Boendebarometern.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Podcast: Hon har passion för pension

Nordea podcasts Nordea podcasts

I det här avsnittet pratar vi med pensionsexperten Carina Remnemark.

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering