Vårbudgeten - så kan den påverka dig

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-04-18 11:42 | Sparande och pension | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Idag presenterar regeringen sin vårändringsbudget för 2017. I den målar man med breda penseldrag den ekonomiska politiken för vårt land framöver. Det finns några privatekonomiska skatteförslag som vi bör känna till redan nu men notera att de inte kommer att börja gälla förrän nästa år, 2018.

Skattelättnader

Från 1 januari 2018 sänks skatten med som mest 200 kronor per månad för pensionärer som fyllt 65 år och som har inkomster mellan ca 10 000 kronor och 25 000 kronor per månad. Sänkningen trappas upp så att den som har en inkomst på 11 000 kronor får 58 konor lägre skatt per månad medan den som tjänar 14 000 kr för en sänkning med 195 kronor per månad. På inkomster mellan 14 000 och 25 000 kronor trappas skattesänkningen åter av.

Även de som får sjukersättning eller aktivitetsersättning får sänkt skatt med ungefär 120 kronor per månad från och nästa år.

- Det här innebär att den här gruppen pensionärer alltså kommer att få lägre skatt från och med nästa år.

Skattehöjningar

Alla som har en månadsinkomst på över 38 200 kronor kommer att betala statlig skatt nästa år. Anledningen är att man inte fullt ut räknar upp gränsen för när statlig skatt ska börja betalas. Gränsen – eller brytpunkten som den också kallas – har tidigare räknats upp varje år med inflationen plus två procentenheter, men nu räknas den endast upp med inflationen. Detta sätt att räkna upp brytpunkten för den statliga skatten tillämpades även mellan 2016 och 2017.

- Det här innebär att den här gruppen kommer att betala högre skatt från och med nästa år.

Sommarjobb till ungdomar

Regeringen skjuter redan i år till extra pengar till kommunerna för att skapa 10 000 sommarjobb till unga och man vill prioritera unga som själva kan ha svårt att hitta sitt sommarjobb.

Håll utkik efter fler plånboksförslag framåt hösten

Nästa år är det valår. Det betyder att våra politiker kommer att flörta lite extra med oss väljare för att få med oss på den egna politiken. Håll därför utkik efter mer förslag för våra plånböcker framåt hösten, i höstbudgeten och tiden efter det. Jag får förmodligen anledning att återkomma till det också här i min blogg.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Podcast: Har du koll på konjunkturen?

Nordea podcasts Nordea podcasts

Har du koll på konjunkturen? Chefekonom Annika Winsth plockar ut det viktigaste ur senaste konjunkturrapporten.