Vårbudgeten - så kan den påverka dig

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-04-18 11:42 | Sparande och pension | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Idag presenterar regeringen sin vårändringsbudget för 2017. I den målar man med breda penseldrag den ekonomiska politiken för vårt land framöver. Det finns några privatekonomiska skatteförslag som vi bör känna till redan nu men notera att de inte kommer att börja gälla förrän nästa år, 2018.

Skattelättnader

Från 1 januari 2018 sänks skatten med som mest 200 kronor per månad för pensionärer som fyllt 65 år och som har inkomster mellan ca 10 000 kronor och 25 000 kronor per månad. Sänkningen trappas upp så att den som har en inkomst på 11 000 kronor får 58 konor lägre skatt per månad medan den som tjänar 14 000 kr för en sänkning med 195 kronor per månad. På inkomster mellan 14 000 och 25 000 kronor trappas skattesänkningen åter av.

Även de som får sjukersättning eller aktivitetsersättning får sänkt skatt med ungefär 120 kronor per månad från och nästa år.

- Det här innebär att den här gruppen pensionärer alltså kommer att få lägre skatt från och med nästa år.

Skattehöjningar

Alla som har en månadsinkomst på över 38 200 kronor kommer att betala statlig skatt nästa år. Anledningen är att man inte fullt ut räknar upp gränsen för när statlig skatt ska börja betalas. Gränsen – eller brytpunkten som den också kallas – har tidigare räknats upp varje år med inflationen plus två procentenheter, men nu räknas den endast upp med inflationen. Detta sätt att räkna upp brytpunkten för den statliga skatten tillämpades även mellan 2016 och 2017.

- Det här innebär att den här gruppen kommer att betala högre skatt från och med nästa år.

Sommarjobb till ungdomar

Regeringen skjuter redan i år till extra pengar till kommunerna för att skapa 10 000 sommarjobb till unga och man vill prioritera unga som själva kan ha svårt att hitta sitt sommarjobb.

Håll utkik efter fler plånboksförslag framåt hösten

Nästa år är det valår. Det betyder att våra politiker kommer att flörta lite extra med oss väljare för att få med oss på den egna politiken. Håll därför utkik efter mer förslag för våra plånböcker framåt hösten, i höstbudgeten och tiden efter det. Jag får förmodligen anledning att återkomma till det också här i min blogg.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Sluta med köpkaffe - så räcker pengarna till en resa

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

De små inköpen du gör varje dag är dyrare än du tror.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Spartips som hjälper dig leva sparsamt

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips som kan hjälpa dig få koll på pengarna efter semestern.

Maria Rengefors fondblogg

Vi är bäst i klassen!

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

2017 var ett bra år för Nordea Fonder Sverige, bland annat utsågs vi till Årets Fondbolag.

Pod: Inspireras av superentreprenörer

Företag Nordea podcasts Nordea podcasts

Häng med i möten med fantastiskt inspirerande kvinnliga entreprenörer som verkligen nått sin dröm.

Pod: Börsen, makroekonomi och analyser

Makroekonomi Nordea podcasts

Nordea Markets poddar med sina experter och analytiker.