Tips för dig som ännu inte deklarerat

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-04-26 11:39 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

För oss som ännu inte deklarerat vill jag tipsa om att, även om den nya tekniken gör det enkelt att godkänna sin deklaration, är det viktigt att titta igenom siffrorna och fundera över om det är något du behöver ändra eller lägga till. Senast den 2 maj ska din deklaration vara godkänd och inskickad av dig. Om du skickar in pappersblanketten ska den vara inne hos Skatteverket senast den 2 maj.

Om du gör ändringar eller tillägg i din deklaration och sedan godkänner den via appen eller i e-tjänsten får du din skatteåterbäring till midsommar. Deklarerar du på pappersblanketten sker utbetalning i augusti. Men allting handlar ju inte om skatteåterbäring! Den får man för att man betalat för mycket i skatt. Har du istället betalat in för lite i skatt är du skyldig att betala in det som fattas. Läs i din deklaration vilken dag du senast ska ha satt in pengarna.

Fem deklarationstips

• Avdrag för privat pensionssparande finns inte längre. Avsluta om du fortfarande sparar i privat pensionsförsäkring. Nu finns andra sparformer för pensionen, fråga din bank.
  • Rot- och Rutavdragen redovisas var för sig i deklarationen. Tänk på att du måste ha inkomster att dra av mot, annars fungerar inte avdragen. Du får också bara göra avdrag för själva arbetet och inte för material, resekostnader och liknande.
  • Makar/sambor som har gemensamt betalningsansvar för lån behöver inte dela på ränteavdragen med hälften var. Det går bra att fördela om avdragen mellan sig. Kom bara ihåg att ändra avdragsbeloppen i bådas deklarationer.
  • Mer om avdrag: skatteverket har tagit fram ett avdragslexikon för privatpersoner
  • Om du sålt aktier som inte ligger i ett Investeringssparkonto måste du redovisa din vinst eller förlust på försäljningen, antingen genom schablonmetoden eller genom att använda de faktiska ingångsvärdena. Det står på din deklaration om du har några sådana uppgifter att redovisa.

Till sist, ett litet tips inför nästa år: Tack vare ny teknik kan vi deklarera och få tillbaka på skatten tidigare och tidigare för varje år.  Om du skaffar en digital brevlåda och godkänner deklarationen på nätet så får du skattepengarna tillbaka redan i april. För den som inte hann med i svängarna i år – skaffa en digital brevlåda nu. Då får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt istället för på papper.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Sluta med köpkaffe - så räcker pengarna till en resa

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

De små inköpen du gör varje dag är dyrare än du tror.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Spartips som hjälper dig leva sparsamt

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Tips som kan hjälpa dig få koll på pengarna efter semestern.

Maria Rengefors fondblogg

Vi är bäst i klassen!

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

2017 var ett bra år för Nordea Fonder Sverige, bland annat utsågs vi till Årets Fondbolag.

Pod: Inspireras av superentreprenörer

Företag Nordea podcasts Nordea podcasts

Häng med i möten med fantastiskt inspirerande kvinnliga entreprenörer som verkligen nått sin dröm.

Pod: Börsen, makroekonomi och analyser

Makroekonomi Nordea podcasts

Nordea Markets poddar med sina experter och analytiker.