Tips för dig som ännu inte deklarerat

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-04-26 11:39 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

För oss som ännu inte deklarerat vill jag tipsa om att, även om den nya tekniken gör det enkelt att godkänna sin deklaration, är det viktigt att titta igenom siffrorna och fundera över om det är något du behöver ändra eller lägga till. Senast den 2 maj ska din deklaration vara godkänd och inskickad av dig. Om du skickar in pappersblanketten ska den vara inne hos Skatteverket senast den 2 maj.

Om du gör ändringar eller tillägg i din deklaration och sedan godkänner den via appen eller i e-tjänsten får du din skatteåterbäring till midsommar. Deklarerar du på pappersblanketten sker utbetalning i augusti. Men allting handlar ju inte om skatteåterbäring! Den får man för att man betalat för mycket i skatt. Har du istället betalat in för lite i skatt är du skyldig att betala in det som fattas. Läs i din deklaration vilken dag du senast ska ha satt in pengarna.

Fem deklarationstips

• Avdrag för privat pensionssparande finns inte längre. Avsluta om du fortfarande sparar i privat pensionsförsäkring. Nu finns andra sparformer för pensionen, fråga din bank.
  • Rot- och Rutavdragen redovisas var för sig i deklarationen. Tänk på att du måste ha inkomster att dra av mot, annars fungerar inte avdragen. Du får också bara göra avdrag för själva arbetet och inte för material, resekostnader och liknande.
  • Makar/sambor som har gemensamt betalningsansvar för lån behöver inte dela på ränteavdragen med hälften var. Det går bra att fördela om avdragen mellan sig. Kom bara ihåg att ändra avdragsbeloppen i bådas deklarationer.
  • Mer om avdrag: skatteverket har tagit fram ett avdragslexikon för privatpersoner
  • Om du sålt aktier som inte ligger i ett Investeringssparkonto måste du redovisa din vinst eller förlust på försäljningen, antingen genom schablonmetoden eller genom att använda de faktiska ingångsvärdena. Det står på din deklaration om du har några sådana uppgifter att redovisa.

Till sist, ett litet tips inför nästa år: Tack vare ny teknik kan vi deklarera och få tillbaka på skatten tidigare och tidigare för varje år.  Om du skaffar en digital brevlåda och godkänner deklarationen på nätet så får du skattepengarna tillbaka redan i april. För den som inte hann med i svängarna i år – skaffa en digital brevlåda nu. Då får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt istället för på papper.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Podcast: Hon har passion för pension

Nordea podcasts Nordea podcasts

I det här avsnittet pratar vi med pensionsexperten Carina Remnemark.

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering