Ingelas expertsvar på era frågor

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-05-23 11:28 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Sparande och pension | Ingela Gabrielsson

I min förra bloggpost bad jag er att ställa era frågor till mig. Jag fick många spännande och bra frågor – här kommer några av dem och mina svar.

1. Hej,

Det pratas ibland om börsbolagens belåningsgrad, som att H&M i någon period hade en belåningsgrad på 70%. För olika branscher verkar det finnas en (generös) norm för hur mycket ett bolag ska belåna sig. Målet med belåningen tycks oftast vara att öka potentialen för framtida avkastning. Om man applicerar samma resonemang på människor, så borde de med jobb i säkrare branscher och yrken kunna belåna sig för att öka sin exponering mot (och sin potentiella avkastning från) börsen. För om det är normalt att skaffa sig en belåningsgrad på flera hundra procent för ett bostadsköp i hopp om stigande priser, betyder inte det att andra former av omfattande belåning för att åstadkomma ökad börsexponering borde vara normala också? Är inte belåningen i AP7 aktiefond i PPM ett exempel på det?

/Karl

Hej Karl,

Det är intressanta tankar du för fram! Vad vi behöver slå fast är först och främst vad som ska anses vara en normal belåning? Redan som det är belånar vi privatpersoner oss för att investera, men dock inte med en belåningsgrad på flera hundra procent i förhållande till bostadens värde. Vi kan aldrig utgå ifrån att bostadens värde kommer att stiga och stiga. Ditt yrke är inte avgörande för om du får bostadslån, däremot ett jobb och en ordnad ekonomi utan betalningsanmärkningar. Banken gör samma kreditbedömning på alla som söker lån, inklusive bostadslån. För bostadslån utgör bostaden säkerhet för lånet. Vi måste kunna lägga 15 % av bostadens värde kontant och resterande kan vi låna under förutsättning att vår ekonomi klarar av att betala räntor och amortering. Nordea stresstestar din ekonomi med en tänkt boränta på 8 %. Du måste också kunna amortera (betala av på lånet) i en viss takt. Det innebär att du måste amortera 2 % per år av ditt lån ner till 70 % belåning och därefter med en procent per år ner till en 50 % belåning. Detta är inget som bankerna har hittat på utan är fastslaget av Finansinspektionen. Som låntagare har du naturligtvis också ett eget ansvar för att du sköter din ekonomi och dina lån.

2. Hej,

Har fått beviljat ett lån hos er. Skickat in godkännande igår. Jag undrar hur lång tid det tar innan pengarna betalas ut?

/Ewa

Hej Ewa!

Jag utgår från att det är ett vanligt banklån (blancolån) som du har ansökt om. Om du har fått ditt lån beviljat och alla handlingar är klara ska det ta mellan tre och fem bankdagar att få pengarna insatta på ditt konto. Om du istället har ansökt om ett bolån är det en längre process och det går inte att exakt ange en tid för när utbetalningen sker. Det brukar också hänga samman med en bostadsaffär.

3. Hej!

Om man har ett konto på Nordea i Göteborg och ett konto på en bank i Portugal, kan Nordea hjälpa att överföra pengarna till Nordea i Sverige? Eller måste man åka till Portugal för att överföra de pengarna?

Hej,

Portugal är ett trevligt land att besöka, men det borde inte bli nödvändigt för att lösa detta. Däremot behöver du kontakta banken i Portugal direkt för att få hjälp med att föra över dina pengar där till ditt konto hos Nordea.  Förhoppningsvis kan du kontakta dem via telefon eller via mail och få till en lösning och på så vis kunna ordna med det från Sverige.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Podcast: Hon har passion för pension

Nordea podcasts Nordea podcasts

I det här avsnittet pratar vi med pensionsexperten Carina Remnemark.

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering