8 tips för en bättre semesterkassa

18-05-03 9:39 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Semestern är snart är här, men kronan är just nu svagare än någonsin och det blir dyrt att leva ute i Europa i sommar. För europeiska turister i Sverige blir det däremot billigare. För att du ska ha råd med din semester - här är några av mina tips:

Ju mer vi planerar att lägga på vår semester, desto mer använder vi vårt sparande för att ha råd med det, visade vår undersökning från 2017. Jag tycker det är bra att vi tar av vårt sparande till semestern, det är just ett sådant tillfälle då vi verkligen kan ha glädje av att vi sparar. Det som också är viktigt är att vi låter den egna ekonomin avgöra våra semesterplaner. Det finns många alternativ till en dyr semester, till exempel att turista där man bor och undersöka vad som erbjuds där.

Förbättra din semesterkassa – det är inte försent:

• Gör den där vindsröjningen och garderobsrensningen och sälj av på loppis
  • Använd skatteåterbäring och sparande för att dryga ut lönen. Kom ihåg att fylla på ditt sparande kontinuerligt, så att du har pengar till kommande utgifter
  • Hyr ut din lägenhet eller fritidshus när du inte själv är där. Se till att du har tillstånd klart med föreningen eller hyresvärden först
  • Du kan också byta boende eller gå ihop med familj, släkt eller vänner i ett hyrt semesterboende
  • Samåk så mycket som möjligt och dela på kostnaderna för bensin med mera
  • Utmana familjen i att hitta trevliga och kostnadsfria aktiviteter
  • Om du tänker låna till semester, välj att använda kreditkort som kan ha upp till 45 dagars räntefri kredit. För att det ska vara ett vettigt alternativ bör du helst kunna betala tillbaka hela skulden efter 45 dagar
  • Sist men inte minst – njut av semestern, och den lediga tid som den innebär!

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Så fixar du livet som student

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det finns redan nu ett och annat du kan göra för att förbereda dig inför terminsstarten.

Konsten att pitcha en affärsidé

Företag Företagsbloggen Foretagsbloggen

Vad är då en pitch? Med pitch menas oftast att sälja in en idé på ett slagkraftigt sätt inför investerare eller andra beslutsfattare. För startup-grundare ha...

5 idéer för en bättre bostadsmarknad

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson på plats på Almedalen 2018 och diskuterar bostadspolitik.

Marknadssyn: Balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Inför juli 2018 gör våra investeringsstrateger förändringar i allokeringsstrategin och tar ned risken något. Läs mer om vad det innebär i månadens Marknadssyn.

Ekonomikoll för sommaren - här är din guide

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson om vad du kan göra för din ekonomi till sommaren.