Tips om bolån när räntan är låg

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-07-04 10:19 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Riksbanken valde på tisdagen att lämna reporäntan oförändrad, på - 0,50 procent. Vi kan troligtvis räkna med låga räntor ännu någon tid framöver. Men oavsett det så har vi en unik räntesituation och det finns en hel del vi kan passa på att göra för att skapa en trygg boendeekonomi nu och på sikt.

Är det ett gyllene tillfälle att binda boräntan nu?

Ska jag välja rörlig eller bunden ränta på mitt bolån? Allt brukar peka mot den rörliga räntan som ett bra val, (den rörliga räntan är bunden tre månader i taget), då den brukar ligga lägst. Men i skrivande stund ligger faktiskt den rörliga räntan och den 3-åriga bundna räntan på samma nivå!  Det kan vara ett gyllene tillfälle att binda boräntan om man ändå har planer på det. För att inte helt lämna den rörliga räntan kan du dela upp lånet och ha en del med bunden ränta och en del med rörlig ränta. Många banker erbjuder också bolån med räntetak där man väljer rörlig ränta men med en förutbestämd maxnivå som räntan inte får överstiga. Det kan liknas vid en försäkring mot stigande räntor där man betalar en premie för att få räntetaket.

Räkna på en räntehöjning – exempel

Även om det känns långt borta så är det inte fel att förstå vad en räntehöjning kan innebära rent konkret. Ett lån på tre miljoner kronor, som idag har en ränta på 2 procent blir efter en räntehöjning till 5 procent ungefär 5 000 kronor dyrare per månad (efter ränteavdrag). För ett lån på 5 miljoner skulle samma räntehöjning ge utgifter på nära 9 000 kronor mer per månad. Det är värt att räkna på och sedan ställa mot din ekonomiska buffert.

Amortera på bolånet nu och möt en räntehöjning med god ekonomi

Med en lägre skuld klarar du en räntehöjning bättre. Genom att amortera så mycket som möjligt på ditt bolån får du ner din skuld och din boendeekonomi blir tryggare. Vi har redan bestämda regler för hur mycket du minst måste amortera, och det är fler amorteringsregler på väg, nu med koppling till din inkomst i förhållande till din skuld. Om du lånar mer än 4,5 gånger din bruttoinkomst ska du amortera 1 procentenhet mer på ditt bolån jämfört med idag, det vill säga sammanlagt 3 procent per år så länge du har en belåning på över 70 % av bostadens marknadsvärde. Mellan 70 % och 50 % blir amorteringstakten 2 % per år. De nya reglerna är tänkta att gälla för nya bolån från 2018, men varför inte ta det som en utgångspunkt för din egen amortering? Komplettera gärna med ett vanligt sparande, om möjligt.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Podcast: Har du koll på konjunkturen?

Nordea podcasts Nordea podcasts

Har du koll på konjunkturen? Chefekonom Annika Winsth plockar ut det viktigaste ur senaste konjunkturrapporten.