Tips om bolån när räntan är låg

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-07-04 10:19 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Riksbanken valde på tisdagen att lämna reporäntan oförändrad, på - 0,50 procent. Vi kan troligtvis räkna med låga räntor ännu någon tid framöver. Men oavsett det så har vi en unik räntesituation och det finns en hel del vi kan passa på att göra för att skapa en trygg boendeekonomi nu och på sikt.

Är det ett gyllene tillfälle att binda boräntan nu?

Ska jag välja rörlig eller bunden ränta på mitt bolån? Allt brukar peka mot den rörliga räntan som ett bra val, (den rörliga räntan är bunden tre månader i taget), då den brukar ligga lägst. Men i skrivande stund ligger faktiskt den rörliga räntan och den 3-åriga bundna räntan på samma nivå!  Det kan vara ett gyllene tillfälle att binda boräntan om man ändå har planer på det. För att inte helt lämna den rörliga räntan kan du dela upp lånet och ha en del med bunden ränta och en del med rörlig ränta. Många banker erbjuder också bolån med räntetak där man väljer rörlig ränta men med en förutbestämd maxnivå som räntan inte får överstiga. Det kan liknas vid en försäkring mot stigande räntor där man betalar en premie för att få räntetaket.

Räkna på en räntehöjning – exempel

Även om det känns långt borta så är det inte fel att förstå vad en räntehöjning kan innebära rent konkret. Ett lån på tre miljoner kronor, som idag har en ränta på 2 procent blir efter en räntehöjning till 5 procent ungefär 5 000 kronor dyrare per månad (efter ränteavdrag). För ett lån på 5 miljoner skulle samma räntehöjning ge utgifter på nära 9 000 kronor mer per månad. Det är värt att räkna på och sedan ställa mot din ekonomiska buffert.

Amortera på bolånet nu och möt en räntehöjning med god ekonomi

Med en lägre skuld klarar du en räntehöjning bättre. Genom att amortera så mycket som möjligt på ditt bolån får du ner din skuld och din boendeekonomi blir tryggare. Vi har redan bestämda regler för hur mycket du minst måste amortera, och det är fler amorteringsregler på väg, nu med koppling till din inkomst i förhållande till din skuld. Om du lånar mer än 4,5 gånger din bruttoinkomst ska du amortera 1 procentenhet mer på ditt bolån jämfört med idag, det vill säga sammanlagt 3 procent per år så länge du har en belåning på över 70 % av bostadens marknadsvärde. Mellan 70 % och 50 % blir amorteringstakten 2 % per år. De nya reglerna är tänkta att gälla för nya bolån från 2018, men varför inte ta det som en utgångspunkt för din egen amortering? Komplettera gärna med ett vanligt sparande, om möjligt.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Så fixar du livet som student

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det finns redan nu ett och annat du kan göra för att förbereda dig inför terminsstarten.

Konsten att pitcha en affärsidé

Företag Företagsbloggen Foretagsbloggen

Vad är då en pitch? Med pitch menas oftast att sälja in en idé på ett slagkraftigt sätt inför investerare eller andra beslutsfattare. För startup-grundare ha...

5 idéer för en bättre bostadsmarknad

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson på plats på Almedalen 2018 och diskuterar bostadspolitik.

Marknadssyn: Balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Inför juli 2018 gör våra investeringsstrateger förändringar i allokeringsstrategin och tar ned risken något. Läs mer om vad det innebär i månadens Marknadssyn.

Ekonomikoll för sommaren - här är din guide

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson om vad du kan göra för din ekonomi till sommaren.