Smarta tips för att hitta semesterlugnet

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-07-18 8:43 | Privatekonomi | Digitala tjänster | Ingela Gabrielsson

Det råder semestertider, och många av oss har redan lämnat jobbet och har förhoppningsvis hittat den rätta semesterfeelingen. För egen del brukar det ta några dagar innan jag kan släppa tankarna på jobbet. Tankar som ”Var det inte något viktigt jag borde ha gjort?” och ”Hann jag kolla över ekonomin?” gör sig påminda de första semesterdagarna.

Mina tips för en lugnare och bättre sommarekonomi:

• Vardagsekonomin med räkningar och andra utgifter sköter du enkelt via din mobilbank i kombination med mobilt BankID.
  • Eftersänd post och även tidningar, om du har sådana prenumerationer. Varför inte passa på att skaffa en digital brevlåda? Då får du all myndighetspost digitalt istället för på papper. På www.skatteverket.se kan du välja din digitala brevlåda.
  • Sparandet – hur stor del av ditt sparande ska du använda till semestern? När du satt en gräns, se samtidigt över ditt sparande på kort och på lång sikt. Vet du att du kommer att behöva någon del av ditt sparande inom det närmaste året, sänk risken i den delen genom att välja blandfonder och räntefonder. För det långsiktiga sparandet behöver du inte göra något alls för ögonblicket. Och behåll endast den del som är din buffert på sparkontot.
  • Ska du semestra i Sverige – ta reda på vilka aktiviteter som finns där du ska vara, särskilt om du är kvar på din hemort. Kanske ordnar kommunen simskola för barnen – både kul och viktigt.
  • Det kan vara klokt att ge barnen en egen semesterkassa att hushålla med oavsett om man är hemma eller borta. Ett sätt att undvika dagliga diskussioner om vad som ska göras eller inköpas.
  • Ska du semestra utomlands? Kolla ditt försäkringsskydd, för det mesta räcker det med den reseförsäkring som finns i din hemförsäkring, så länge du inte ska vara borta mer än 45 dagar. Om du ska utöva någon extra spännande sport, t.ex dyka, klättra eller utöva någon annan extremsport behöver du däremot teckna ett extra skydd.
  • Nya mobilregler gör att du kan ringa och skicka sms inom landet som du besöker utan att det kostar mer än att ringa inom Sverige - om landet ingår i EU och EES. Det betyder också att du kan gå ut på internet med mobilen utan att vara rädd för några extra kostnader när du kommer hem. Dubbelkolla med din mobiloperatör för att få full koll vad som gäller för dig.
  • Är du på gång att köpa en resa, undvik andra krediter än t.ex en egen kortkredit där du kan ha upp till 45 dagars avgiftsfri period. Blir du erbjuden kredit av resebyrån, fråga efter den effektiva räntan. Den talar om hur mycket ditt lån egentligen kommer att kosta dig.

Mer om försäkring

Visste du att sex av tio svenskar som semestrar utomlands anser att hemförsäkringen räcker som försäkringsskydd? Fyra av tio kan vara överförsäkrade. Bland yngre, i åldern 18-25 år, är det däremot färre som försäkrar sig. Känner du på dig att du är dåligt försäkrad, se över det innan du tar semester. Det är dyrare att stå utan försäkring om något händer och det är en onödig påfrestning på ekonomin.

Se undersökningen om vårt försäkringsskydd (pdf, 279 KB).

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Amortering, skuldkvot och belåningsgrad - vi förklarar

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Det blir viktigt att förstå de nya reglerna för att vi ska kunna planera vår boendeekonomi.

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Tipsen som kan få er att sluta bråka om pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela listar ekonomitips som kan rädda kärleken.

Bli fri från ditt dåliga pensions-samvete

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Vi är många som känner någon slags dåligt samvete för vår pension, visar Nordeas nya pensionsundersökning.

Från molnfri himmel till börsfrossa

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn bloggar kring om det finns fog för svängningen i sentimentet på marknaden