Få barnbidraget att räcka till hela skolstarten

Få barnbidraget att räcka till skolstarten
17-08-17 9:30 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Jag tycker mig ana att luften känns lite friskare på morgnarna? Det kan vara en föraning om hösten även om det fortfarande är sommar. Snart är det skolstart för stora och små och det kräver sin planering. Visst verkar det som om barnen växer mer på sommaren? Det mesta är urvuxet och mycket behöver ersättas med bättre passande storlekar och kanske även nya sportkläder och prylar till fritidsintressena. Hur stor kan inte den notan bli? Den kan snabbt bli större än hela barnbidraget. Genom att planera i lugn och ro kan utgifterna faktiskt hållas nere.

· Gå först och främst igenom och se vad som verkligen behöver förnyas och gör en lista på det nödvändigaste. En del inköp kan kanske vänta något till senare i höst.

· Gör en översyn över barnens fritidsintressen. Vilka ska man fortsätta med och vilka går bort? Hur många aktiviteter ska varje barn ha? Det är viktiga frågor att ta ställning till. De flesta föreningar har bytesdagar för kläder och utrustning.

· Leta efter begagnade kläder, prylar och sportutrustning på andrahandsmarknader i butiker och på nätet. Många kläder och även fritidsutrustning och sportgrejor hinner inte nötas ut innan de är urvuxna. Det går att köpa väldigt fina saker begagnat. Det är även bra för miljön.

· Satsa också på att sälja det som inte längre används, lägg det inte i ett skåp hemma utan för det vidare. Skänk eller sälj det så att även dessa kläder och prylar kan leva vidare. Det är både hållbart och miljövänligt.

· Starta en facebookgrupp eller liknande där du bor/ med förskolan/skola för att enkelt kunna byta och sälja kläder och prylar i ditt närområde.

· En annan idé är att starta ett regelbundet sparande för att kunna möta upp de nya behov som kommer att dyka upp ju äldre barnen blir.

· Sist men inte minst - fall inte för alla fina reklamerbjudanden som just nu dyker upp i ditt flöde och i din brevlåda - och bry dig inte så mycket om vad "alla andra" föräldrar ger till sina barn. Håll dig till din inköpslista.

På det här sättet kan du säkert komma undan med några hundralappar och få barnbidraget att räcka till det mesta som behövs.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Tips för den snåriga beskattningsdjungeln

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Eftersom vi som arbetar på bank ofta får frågor från kunder om hur vinster och förluster på aktier och andra värdepapper ska beskattas i ett aktiebolag, komm...

5 ekonomiska skillnader mellan att vara gift och sambo

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vad innebär det egentligen att gifta sig? Förutom den romantiska delen så är det också ett avtal som träffas.

Vill du driva en snabbväxande startup? Glöm inte de tråkiga detaljerna

Företag Företagsbloggen Företagsbloggen

Traditionellt har tillväxten i ett företag begränsats av lönsamhet och kassaflöde.

Så försäkrar du ditt företag till framgång

Företag Företagsbloggen Företagsbloggen

En undersökning som vi genomförde tillsammans med Kantar Sifo visar att bland företag med 1 till 50 anställda är mer än hälften som inte erbjuder någon sjukf...

Så slipper du trädgårdsångest

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.