Få barnbidraget att räcka till hela skolstarten

Få barnbidraget att räcka till skolstarten
17-08-17 9:30 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Jag tycker mig ana att luften känns lite friskare på morgnarna? Det kan vara en föraning om hösten även om det fortfarande är sommar. Snart är det skolstart för stora och små och det kräver sin planering. Visst verkar det som om barnen växer mer på sommaren? Det mesta är urvuxet och mycket behöver ersättas med bättre passande storlekar och kanske även nya sportkläder och prylar till fritidsintressena. Hur stor kan inte den notan bli? Den kan snabbt bli större än hela barnbidraget. Genom att planera i lugn och ro kan utgifterna faktiskt hållas nere.

· Gå först och främst igenom och se vad som verkligen behöver förnyas och gör en lista på det nödvändigaste. En del inköp kan kanske vänta något till senare i höst.

· Gör en översyn över barnens fritidsintressen. Vilka ska man fortsätta med och vilka går bort? Hur många aktiviteter ska varje barn ha? Det är viktiga frågor att ta ställning till. De flesta föreningar har bytesdagar för kläder och utrustning.

· Leta efter begagnade kläder, prylar och sportutrustning på andrahandsmarknader i butiker och på nätet. Många kläder och även fritidsutrustning och sportgrejor hinner inte nötas ut innan de är urvuxna. Det går att köpa väldigt fina saker begagnat. Det är även bra för miljön.

· Satsa också på att sälja det som inte längre används, lägg det inte i ett skåp hemma utan för det vidare. Skänk eller sälj det så att även dessa kläder och prylar kan leva vidare. Det är både hållbart och miljövänligt.

· Starta en facebookgrupp eller liknande där du bor/ med förskolan/skola för att enkelt kunna byta och sälja kläder och prylar i ditt närområde.

· En annan idé är att starta ett regelbundet sparande för att kunna möta upp de nya behov som kommer att dyka upp ju äldre barnen blir.

· Sist men inte minst - fall inte för alla fina reklamerbjudanden som just nu dyker upp i ditt flöde och i din brevlåda - och bry dig inte så mycket om vad "alla andra" föräldrar ger till sina barn. Håll dig till din inköpslista.

På det här sättet kan du säkert komma undan med några hundralappar och få barnbidraget att räcka till det mesta som behövs.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Podcast: Hon har passion för pension

Nordea podcasts Nordea podcasts

I det här avsnittet pratar vi med pensionsexperten Carina Remnemark.

Pensionärer höstbudgeten

Höstbudgeten - här sänker de skatten

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielsson om hur regeringen vill lägga budget 2018.

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering