Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
Foto: Mia Wibacke Bornberger
17-09-14 10:41 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Kanske har du hört om att regeringen vill höja skatten på ISK och att det väcker starka känslor. Varför inte gå tillbaka till vad det är för något och hur det hela började?

ISK = Investeringssparkonto

I = Investering

S= Spar

K= Konto

Avsikten med kontot som infördes 2012 var att förenkla och uppmuntra sparande i aktier och fonder utan att fastna i krångliga deklarationer när man köper och säljer. Istället för att behöva redovisa vinster och förluster i deklarationen har kontot en årlig schablonskatt och spararen behöver inte själv räkna ut den. Tänk på ISK som en korg som du själv ska fylla med de aktier och fonder du själv väljer. När du säljer något av dessa, kan du ta ut hela försäljningsbeloppet utan att tänka på vare sig deklaration eller skatt.

Vad är det som händer nu?

Den årliga schablonskatten är låg jämfört med den skatt på avkastning av kapital som vi annars betalar, som är 30 % på vinsten. Schablonskatten räknas på ditt sparkapital du har i ditt ISK multiplicerat med statslåneräntan plus 0,75 procentenheter. Summan beskattas sedan med 30 %. Här planerar regeringen nu att höja de 0,75 procentenheterna till 1 procentenhet, från och med nästa år. Hur den höjda skatten påverkar ditt sparande beror på dels hur statslåneräntan utvecklas och dels på hur stort sparkapital du har på ditt ISK.

Vad ska vi göra med vårt sparande?

Att spara i ISK är fortfarande bra. Personligen anser jag att det inte är så lyckat att skatten höjs. Det går emot avsikten med ISK och det leder till osäkerhet för spararen. Vi behöver klara, tydliga och stabila  regler så att vi kan planera vårt sparande på lång sikt, till exempel till pensionen.  Gör så här: Titta en extra gång på vad du lagt in för sparformer in din ISK. Du ska inte ha räntefonder eller sparkonton där utan aktiefonder och rena aktier. Räntefonder och sparkonto har för närvarande låg avkastning och då slår schablonskatten för hårt. Det kan även gälla blandfonder som ger låg avkastning.

Den här skattehöjningen gäller även kapitalförsäkring, men mer om det i en annan bloggpost.

Nästa vecka lägger regeringen fram sin höstbudget med förslag för den ekonomiska politiken nästa år. Det finns säkert skäl att komma tillbaka till denna och andra frågor som kan komma att påverka din privatekonomi.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Podcast: Har du koll på konjunkturen?

Nordea podcasts Nordea podcasts

Har du koll på konjunkturen? Chefekonom Annika Winsth plockar ut det viktigaste ur senaste konjunkturrapporten.