Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
Foto: Mia Wibacke Bornberger
17-09-14 10:41 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Kanske har du hört om att regeringen vill höja skatten på ISK och att det väcker starka känslor. Varför inte gå tillbaka till vad det är för något och hur det hela började?

ISK = Investeringssparkonto

I = Investering

S= Spar

K= Konto

Avsikten med kontot som infördes 2012 är att förenkla och uppmuntra sparande i aktier och fonder utan fastna i krångliga deklarationer när man köper och säljer. Istället för att behöva redovisa vinster och förluster i deklarationen har kontot en årlig schablonskatt och spararen behöver inte själv räkna ut den. Tänk på ISK som en korg som du själv ska fylla med de aktier och fonder du själv väljer. När du säljer något av dessa, kan du ta ut hela försäljningsbeloppet utan att tänka på vare sig deklaration eller skatt.

Vad är det som händer nu?

Den årliga schablonskatten är låg jämfört med den skatt på avkastning av kapital som vi annars betalar, som är 30 % på vinsten. Schablonskatten räknas på ditt sparkapital du har i ditt ISK multiplicerat med statslåneräntan plus 0,75 procentenheter. Summan beskattas sedan med 30 %. Här planerar regeringen nu att höja de 0,75 procentenheterna till 1 procentenhet, från och med nästa år. Hur den höjda skatten påverkar ditt sparande beror på dels hur statslåneräntan utvecklas och dels på hur stort sparkapital du har på ditt ISK.

Vad ska vi göra med vårt sparande?

Att spara i ISK är fortfarande bra. Personligen anser jag att inte är så lyckat att skatten höjs. Det går emot avsikten med ISK och det leder till osäkerhet för spararen. Vi behöver klara, tydliga och stabila  regler så att vi kan planera vårt sparande på lång sikt, till exempel till pensionen.  Titta en extra gång på vad du lagt in för sparformer in din ISK. Du ska inte ha enstaka räntefonder eller sparkonton där. Dessa sparformer har för närvarande låg avkastning och då slår schablonskatten för hårt. Det kan även gälla blandfonder som ger låg avkastning. Däremot, som en del av en portfölj av fonder i din ISK kan räntefonder vara en balanserande faktor för ett långsiktigt sparande. Där har bankerna ofta färdiga portföljförslag utifrån ditt behov och din riskvilja.

Nästa vecka lägger regeringen fram sin höstbudget med förslag för den ekonomiska politiken nästa år. Det finns säkert skäl att komma tillbaka till denna och andra frågor som kan komma att påverka din privatekonomi.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Amortering, skuldkvot och belåningsgrad - vi förklarar

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Det blir viktigt att förstå de nya reglerna för att vi ska kunna planera vår boendeekonomi.

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Tipsen som kan få er att sluta bråka om pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela listar ekonomitips som kan rädda kärleken.

Bli fri från ditt dåliga pensions-samvete

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Vi är många som känner någon slags dåligt samvete för vår pension, visar Nordeas nya pensionsundersökning.

Från molnfri himmel till börsfrossa

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn bloggar kring om det finns fog för svängningen i sentimentet på marknaden