Dela bil? Kanske bättre än du tror

17-11-09 8:25 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Delningsekonomi – vad är det och är det något för dig?

Med delningsekonomi menar man att vi delar, lånar, hyr och byter saker och tjänster med varandra istället för att vi var och en köper in varan eller tjänsten individuellt.  Det sker ofta på lokal nivå, till exempel att grannar går ihop om gräsklippare och andra trädgårdsredskap, eller har en gemensam bilpool. Och det är inte något nytt fenomen, men det nya är att det har blivit enklare och tillgängligt för fler genom att vi kan använda digitala plattformar, appar och liknande när vi letar efter saker, vill boka något och kanske också lämna omdömen om det vi använt.  De stora fördelarna med delningsekonomin är att vi kan spara in på utgifter samtidigt som vi utnyttjar våra resurser bättre och värnar om miljön.

Så mycket billigare är det att dela bil med andra

Många äger en bil som ofta står still i veckorna för att användas mest under helgen. Vi kan vara överens om att det är kostsamt att äga en bil som dessutom inte utnyttjas fullt ut. Även om du skulle använda bilen någon timme varje dag, så står den ändå stilla större delen av dagen. Tänk om vi istället skulle dela en bil med några andra och starta en bilpool? En bilpool uppstår när flera personer delar på en eller flera bilar och också delar på bilens gemensamma kostnader till exempel skatter, försäkringar och underhåll. Det finns etablerade större bilpooler där man kan gå med, men det går också att starta en egen. Till vissa bilpooler betalar man en fast månadsavgift, till andra betalar man en anslutningsavgift och sedan per gång man använder en bil.

Jämförelse att äga en bil eller att gå via en bilpool i exemplet en Volvo V60 elhybrid.

Volvo V60 elhybrid, inköpspris ca 400 000kr Att köpaAtt ingå i en bilpool
Månadskostnad lån, ränta, armorteringca 5000 kr
Månadsavgift bilpool med frekvent utnyttjande av bilca 2000 kr
Månadsavgift bilpool med mindre frekvent nyttjande av bil ca 900 kr
Att tänka på:
  • Bilpool: För månadsavgiften till en bilpool  får du tillgång till en nyservad och fräsch bil. Drivmedel ingår i avgiften. Tilläggsförsäkring kan tillkomma. Tänk på att bilen inte finns tillgänglig direkt utanför din dörr. Om du bara behöver en bil då och då blir det betydligt billigare, se i exemplet ovan. Läs villkoren noga när du skriver på ett avtal, så du inte missar någon dold avgift eller regel.
  • Att äga sin bil: Utöver kostnad för amortering och ränta tillkommer kostnad för drivmedel, försäkring, underhåll och service, och kanske för garage/parkering. Men då finns din bil alltid tillgänglig. Tänk på att bilen minskar snabbt i värde och när du har betalat av det mesta på ditt lån är det dags att skaffa ny bil.

Läs mer här om undersökningen ”Delningsekonomi 2017”.

Här kan du göra din egen bilkostnadskalkyl

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 312 resultat

Fem frågor inför bostadsköpet - och ett grönt lånetips

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Här är fem frågor att ställa till mäklaren och bostadsrättsföreningens styrelse.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Hur påverkas din privatekonomi av valet på söndag?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vilka åsikter har partierna när det gäller skatter, bidrag och avdrag? Det bör visa vilken riktning man tänker ta efter valet., även om det inte finns konkre...

Är fler föräldradagar den enda lösningen?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om socialdemokraternas förslag att ge fem extra lediga dagar till föräldrar med barn mellan 4 och 16 år.

Marknadssyn: Upptrenden är intakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Nordeas investeringsstrateger om hur de ser på riskbilden inför hösten och hur en investerare bör agera

Ditt pensionssparande kan betyda mer än du tror för klimatet

Företagsbloggen Företagsbloggen

Det finns saker du kan ta tag i redan nu för att spara grönt.

Visar 5 av 312 resultat