Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
17-11-13 12:39 | Boende och boräntor | Ingela Gabrielsson

Idag, måndag 13 november, har Finansinspektionen lagt fram sitt förslag om skärpta amorteringsregler för nya bolånetagare. Men ingenting är beslutat. Nu följer en fortsatt beslutsprocess hos regering och riksdag innan vi har ett konkret beslut om att detta ska införas. Om det blir ett positivt beslut införs reglerna från 1 mars 2018. Det är alltid viktigt att känna till vad som kan vara på gång, så därför kommer här en förklaring till förslaget.

Det nya är att man vill införa en koppling mellan hushållets bruttoinkomst (inkomst före skatt), lånets storlek och storleken på din amortering.  Du ska betala av tre procent per år av ditt lån om:

• Ditt bolån är större än 70 % av bostadens värde och lånet också är större än 4,5 gånger din bruttoinkomst. Då ska du amortera tre procent per år tills du kommer ner till 70 %. Sedan ska du amortera två procent per år tills du kommer ner till 50 % och därefter en procent per år. Allt så länge lånet överstiger 4,5 gånger din bruttoinkomst.

Förslaget är att helt enkelt höja amorteringsnivåerna med en procent. Här kan du läsa mer om vilka amorteringskrav som vi har idag.

Vill du kolla hur du skulle påverkas av de nya reglerna om de blir verklighet? Testa kalkylen som SvD tagit fram här.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 327 resultat

Än finns tid att förbättra din ekonomi - gör det före årsskiftet

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson tipsar om vad du som privatkund bör tänka på inför årsskiftet, t ex vad gäller avdrag, skattejämkning och pensionssparand...

slush 2018 superhjälte

Skapa intresse för ditt företag - nätverka på event

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Ett sätt för entreprenörer att möta nya kunder och investerare är genom att nätverka på event.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Digitala tjänster förenklar ditt liv och sparar tid

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om nyttan av att lära sig "det digitala".

Marknadssyn: Dragkamp

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Nordea's investeringsstrateger summerar utvecklingen på aktie- och obligationsmarknaderna under året som gått och blickar fram mot 2019.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Så kan en höjning av boräntan slå på din ekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Även om räntehöjningar sker i långsam takt är det viktigt att veta hur de påverkar privatekonomin.

Visar 5 av 327 resultat