Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
17-11-13 12:39 | Boende och boräntor | Ingela Gabrielsson

Idag, måndag 13 november, har Finansinspektionen lagt fram sitt förslag om skärpta amorteringsregler för nya bolånetagare. Men ingenting är beslutat. Nu följer en fortsatt beslutsprocess hos regering och riksdag innan vi har ett konkret beslut om att detta ska införas. Om det blir ett positivt beslut införs reglerna från 1 mars 2018. Det är alltid viktigt att känna till vad som kan vara på gång, så därför kommer här en förklaring till förslaget.

Det nya är att man vill införa en koppling mellan hushållets bruttoinkomst (inkomst före skatt), lånets storlek och storleken på din amortering.  Du ska betala av tre procent per år av ditt lån om:

• Ditt bolån är större än 70 % av bostadens värde och lånet också är större än 4,5 gånger din bruttoinkomst. Då ska du amortera tre procent per år tills du kommer ner till 70 %. Sedan ska du amortera två procent per år tills du kommer ner till 50 % och därefter en procent per år. Allt så länge lånet överstiger 4,5 gånger din bruttoinkomst.

Förslaget är att helt enkelt höja amorteringsnivåerna med en procent. Här kan du läsa mer om vilka amorteringskrav som vi har idag.

Vill du kolla hur du skulle påverkas av de nya reglerna om de blir verklighet? Testa kalkylen som SvD tagit fram här.

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Amortering, skuldkvot och belåningsgrad - vi förklarar

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Det blir viktigt att förstå de nya reglerna för att vi ska kunna planera vår boendeekonomi.

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Tipsen som kan få er att sluta bråka om pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela listar ekonomitips som kan rädda kärleken.

Bli fri från ditt dåliga pensions-samvete

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Vi är många som känner någon slags dåligt samvete för vår pension, visar Nordeas nya pensionsundersökning.

Från molnfri himmel till börsfrossa

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn bloggar kring om det finns fog för svängningen i sentimentet på marknaden