Nya amorteringsförslaget – vad är nytt?

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
17-11-13 12:39 | Boende och boräntor | Ingela Gabrielsson

Idag, måndag 13 november, har Finansinspektionen lagt fram sitt förslag om skärpta amorteringsregler för nya bolånetagare. Men ingenting är beslutat. Nu följer en fortsatt beslutsprocess hos regering och riksdag innan vi har ett konkret beslut om att detta ska införas. Om det blir ett positivt beslut införs reglerna från 1 mars 2018. Det är alltid viktigt att känna till vad som kan vara på gång, så därför kommer här en förklaring till förslaget.

Det nya är att man vill införa en koppling mellan hushållets bruttoinkomst (inkomst före skatt), lånets storlek och storleken på din amortering.  Du ska betala av tre procent per år av ditt lån om:

• Ditt bolån är större än 70 % av bostadens värde och lånet också är större än 4,5 gånger din bruttoinkomst. Då ska du amortera tre procent per år tills du kommer ner till 70 %. Sedan ska du amortera två procent per år tills du kommer ner till 50 % och därefter en procent per år. Allt så länge lånet överstiger 4,5 gånger din bruttoinkomst.

Förslaget är att helt enkelt höja amorteringsnivåerna med en procent. Här kan du läsa mer om vilka amorteringskrav som vi har idag.

Vill du kolla hur du skulle påverkas av de nya reglerna om de blir verklighet? Testa kalkylen som SvD tagit fram här.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 309 resultat

Fem frågor inför bostadsköpet - och ett grönt lånetips

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Här är fem frågor att ställa till mäklaren och bostadsrättsföreningens styrelse.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Hur påverkas din privatekonomi av valet på söndag?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vilka åsikter har partierna när det gäller skatter, bidrag och avdrag? Det bör visa vilken riktning man tänker ta efter valet., även om det inte finns konkre...

Är fler föräldradagar den enda lösningen?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om socialdemokraternas förslag att ge fem extra lediga dagar till föräldrar med barn mellan 4 och 16 år.

Marknadssyn: Upptrenden är intakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Nordeas investeringsstrateger om hur de ser på riskbilden inför hösten och hur en investerare bör agera

Ditt pensionssparande kan betyda mer än du tror för klimatet

Företagsbloggen Företagsbloggen

Det finns saker du kan ta tag i redan nu för att spara grönt.

Visar 5 av 309 resultat