Har du blivit sambo? Håll koll på de ekonomiska fällorna

18-08-07 10:50 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

En sommarledighet med sol och värme kan få kärleken att blomstra och kan göra att vi till slut tar steget att bli sambor ” på riktigt”.  Ett spännande steg! För att räknas som sambor i sambolagens mening krävs det i korthet att man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande där man också har ett gemensamt hushåll.

Det är viktigt att veta att sambolagen inte är lika omfattande och inte ger samma skydd som för gifta. Som sambor ärver man inte varandra och det enda man delar vid en separation är gemensam bostad och gemensamt bohag. Bil, båt, sommarställe, sparande och andra investeringar ingår inte i bodelningen utan stannar kvar hos den som är ägare.

Vill man inte att sambolagen ska gälla kan man skriva ett samboavtal. Då äger var och en sitt och man kan avtala att man inte vill ha någon bodelning alls eller endast en delvis bodelning vid en separation. För vissa kan det passa bättre.

Tips för en hållbar samboekonomi

• Det är billigare att vara två som delar på de fasta kostnaderna och på hushållskostnader – men bestäm utifrån inkomst hur mycket var och en ska bidra med till de gemensamma utgifterna.
  • Dela upp ekonomin i en gemensam del för de gemensamma utgifterna och en egen del för eget sparande.
  • Skriv testamente om ni vill ärva varandra.
  • Teckna livförsäkringar som faller ut vid dödsfall.
  • Håll reda på vad var och en äger- spara kvitton och ägarbevis.
  • Eller – helt enkelt gift er – då ingår arvsrätt och hälftendelning vid skilsmässa redan från början.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 317 resultat

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Oro på börsen – passa på att maxa ditt sparande

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om sparande i tider av börsturbulens

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tänk på ditt lösenord - innan någon annan gör det

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om säkerhetstänkande på internet

Är din e-handel redo för jul?

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Svenskarna handlade julklappar för 18 miljarder under 2017. Köp via e-handel uppgick då till rekordhöga 6,2 miljarder* och trenderna pekar på att årets julha...

Marknadssyn: På spåret

Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn om vad vi kan förvänta oss av oktober och hur det påverkar allokeringen

Så får du ordning på flyttkarusellen

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vi flyttar i genomsnitt cirka 11 gånger under ett liv: här är Ingelas checklista inför din nästa flytt.

Visar 5 av 317 resultat