Har du blivit sambo? Håll koll på de ekonomiska fällorna

18-08-07 10:50 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

En sommarledighet med sol och värme kan få kärleken att blomstra och kan göra att vi till slut tar steget att bli sambor ” på riktigt”.  Ett spännande steg! För att räknas som sambor i sambolagens mening krävs det i korthet att man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande där man också har ett gemensamt hushåll.

Det är viktigt att veta att sambolagen inte är lika omfattande och inte ger samma skydd som för gifta. Som sambor ärver man inte varandra och det enda man delar vid en separation är gemensam bostad och gemensamt bohag. Bil, båt, sommarställe, sparande och andra investeringar ingår inte i bodelningen utan stannar kvar hos den som är ägare.

Vill man inte att sambolagen ska gälla kan man skriva ett samboavtal. Då äger var och en sitt och man kan avtala att man inte vill ha någon bodelning alls eller endast en delvis bodelning vid en separation. För vissa kan det passa bättre.

Tips för en hållbar samboekonomi

• Det är billigare att vara två som delar på de fasta kostnaderna och på hushållskostnader – men bestäm utifrån inkomst hur mycket var och en ska bidra med till de gemensamma utgifterna.
  • Dela upp ekonomin i en gemensam del för de gemensamma utgifterna och en egen del för eget sparande.
  • Skriv testamente om ni vill ärva varandra.
  • Teckna livförsäkringar som faller ut vid dödsfall.
  • Håll reda på vad var och en äger- spara kvitton och ägarbevis.
  • Eller – helt enkelt gift er – då ingår arvsrätt och hälftendelning vid skilsmässa redan från början.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 327 resultat

Än finns tid att förbättra din ekonomi - gör det före årsskiftet

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson tipsar om vad du som privatkund bör tänka på inför årsskiftet, t ex vad gäller avdrag, skattejämkning och pensionssparand...

slush 2018 superhjälte

Skapa intresse för ditt företag - nätverka på event

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Ett sätt för entreprenörer att möta nya kunder och investerare är genom att nätverka på event.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Digitala tjänster förenklar ditt liv och sparar tid

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om nyttan av att lära sig "det digitala".

Marknadssyn: Dragkamp

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Nordea's investeringsstrateger summerar utvecklingen på aktie- och obligationsmarknaderna under året som gått och blickar fram mot 2019.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Så kan en höjning av boräntan slå på din ekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Även om räntehöjningar sker i långsam takt är det viktigt att veta hur de påverkar privatekonomin.

Visar 5 av 327 resultat