Har du blivit sambo? Håll koll på de ekonomiska fällorna

18-08-07 10:50 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

En sommarledighet med sol och värme kan få kärleken att blomstra och kan göra att vi till slut tar steget att bli sambor ” på riktigt”.  Ett spännande steg! För att räknas som sambor i sambolagens mening krävs det i korthet att man är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande där man också har ett gemensamt hushåll.

Det är viktigt att veta att sambolagen inte är lika omfattande och inte ger samma skydd som för gifta. Som sambor ärver man inte varandra och det enda man delar vid en separation är gemensam bostad och gemensamt bohag. Bil, båt, sommarställe, sparande och andra investeringar ingår inte i bodelningen utan stannar kvar hos den som är ägare.

Vill man inte att sambolagen ska gälla kan man skriva ett samboavtal. Då äger var och en sitt och man kan avtala att man inte vill ha någon bodelning alls eller endast en delvis bodelning vid en separation. För vissa kan det passa bättre.

Tips för en hållbar samboekonomi

• Det är billigare att vara två som delar på de fasta kostnaderna och på hushållskostnader – men bestäm utifrån inkomst hur mycket var och en ska bidra med till de gemensamma utgifterna.
  • Dela upp ekonomin i en gemensam del för de gemensamma utgifterna och en egen del för eget sparande.
  • Skriv testamente om ni vill ärva varandra.
  • Teckna livförsäkringar som faller ut vid dödsfall.
  • Håll reda på vad var och en äger- spara kvitton och ägarbevis.
  • Eller – helt enkelt gift er – då ingår arvsrätt och hälftendelning vid skilsmässa redan från början.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 342 resultat

5 tips på hur partners kan samsas om ekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson ger råd kring hur par ska agera kring ekonomin för att den inte ska bli ett skäl till splittring.

Ingela Gabrielsson

Inte försent att pensionsspara runt de 60

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om vikten av att spara till sin pension - oavsett när man börjar.

Marknadssyn: Dominoeffekter

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Nordea's investeringsstrateger har publicerat sin strategi för hur de anser att tillgångar bör allokeras under februari 2019.

Många nya regler inom skatteområdet för företagare

Företagsbloggen Företagsbloggen

Från den 1 januari 2019 gäller en hel del nya regler inom skatteområdet för företagare.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Tänker du ändra dina konsumtionsvanor i år?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om trenden att ändra sina konsumtionsvanor.

Visar 5 av 342 resultat