Oro på börsen – passa på att maxa ditt sparande

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
Ingela Gabrielsson, privatekonom
18-10-11 13:35 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Varför är det plötsligt oroligt på världens börser med fallande börskurser? Det börjar i USA och Asien och sprider sig också till vår del av världen.

Det finns flera skäl, bland annat att de amerikanska räntorna stigit på sista tiden, samtidigt som det pågår ett handelskrig mellan USA och Kina. Till detta kommer frågan om Brexit. Sverige är ett litet och öppet land som påverkas av det som händer runt om i världen. Här hemma går vi in i en rapportperiod där våra bolag ska visa om man lever upp till förväntningarna eller inte. Allt detta sammanlagt skapar en nervositet som tynger ner börskurserna.

Innebär det här att vi nu ska bli oroliga för vårt sparande? Ska vi agera på något sätt och i så fall hur?

Det är viktigt att bevara sitt lugn och sitt fokus. Här är några tips som säkrar din ekonomi:

• Se över ditt eget sparande och hur det är fördelat. Stämmer det med din plan för sparandet på kort och lång sikt?

• Om du inte har en plan för ditt sparande – gör en nu!

• Om du har allt i ett buffertsparande behöver du sprida ut det så att du också har ett långsiktigt sparande. Ett perfekt tillfälle att börja ett fondsparande är just när börsen står lägre.

• Om du redan har en fördelning mellan kortsiktigt och långsiktigt sparande, stämmer den aktuella fördelningen med den som du har planerat? Om inte, passa på att fördela om den efter din livssituation och dina mål idag.

• Ta det lugnt och gör inget förhastat med ditt sparande. Tala med din bank om du känner dig orolig.

• Följ med i utvecklingen och tänk långsiktigt. Placera inte pengar du behöver de närmaste åren på börsen.

• Räkna inte med att göra klipp på börsen.  Satsa på ett sparande som gör att du sover lugnt på natten.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 317 resultat

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tänk på ditt lösenord - innan någon annan gör det

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om säkerhetstänkande på internet

Är din e-handel redo för jul?

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Svenskarna handlade julklappar för 18 miljarder under 2017. Köp via e-handel uppgick då till rekordhöga 6,2 miljarder* och trenderna pekar på att årets julha...

Marknadssyn: På spåret

Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn om vad vi kan förvänta oss av oktober och hur det påverkar allokeringen

Så får du ordning på flyttkarusellen

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vi flyttar i genomsnitt cirka 11 gånger under ett liv: här är Ingelas checklista inför din nästa flytt.

Visar 5 av 317 resultat