Tipsen som kan få er att sluta bråka om pengar

18-02-13 12:45 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Ekonomin är ofta en av huvudanledningarna till att par går skilda vägar. Prata istället med varandra och bestäm hur ni ska fördela den gemensamma ekonomin mellan er. För alla bonusfamiljer är det ännu viktigare att hitta nivån för barnens ekonomiska standard.

Ekonomitips som kan rädda kärleken

• Vikta ekonomin mellan er utifrån inkomster, barn, egna och gemensamma, ägande av bostaden och så vidare. Den som har den största inkomsten, eller barn med sig i boet ska också betala mer av de gemensamma utgifterna. Den som tjänar till exempel 55 % av de sammanlagda inkomsterna betalar 55 % av de sammanlagda hushållskostnaderna.
  • Låt alltså hushållsekonomin vara en gemensam ekonomi där var och en bidrar utifrån inkomst och andra omständigheter. Utöver den ska båda kunna ha ett eget sparande.
  • Det är inte självklart att äga en bostad med hälften var. Fördela ägandet i proportion till hur mycket var och en går in med. Den som äger till exempel 60 % kan då också stå för 60 % av kostnader för värdehöjande reparationer. Sambor bör skriva samboavtal om att vid en separation går man ur bostaden med samma procentandel som man gick in.
  • En generös inställning till varandra är den rätta grädden på moset. Undvik att bråka om småsaker.
  • Ge barnen regelbunden vecko-eller månadspeng och bestäm vad det ska räcka till. Finns det jämnåriga bonusbarn är det klokt att ge dom veckopeng på liknande nivå och helst också vad gäller andra prylar och intressen. Någon helt absolut rättvisa finns dock inte och kan även det vara en lärdom.
  • Skaffa bra banktjänster och utnyttja de digitala lösningar som finns, via appar, Swish och med Mobilt BankID så blir ekonomin mer enkel att sköta och ha koll på.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 317 resultat

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Oro på börsen – passa på att maxa ditt sparande

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om sparande i tider av börsturbulens

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tänk på ditt lösenord - innan någon annan gör det

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om säkerhetstänkande på internet

Är din e-handel redo för jul?

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Svenskarna handlade julklappar för 18 miljarder under 2017. Köp via e-handel uppgick då till rekordhöga 6,2 miljarder* och trenderna pekar på att årets julha...

Marknadssyn: På spåret

Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn om vad vi kan förvänta oss av oktober och hur det påverkar allokeringen

Så får du ordning på flyttkarusellen

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vi flyttar i genomsnitt cirka 11 gånger under ett liv: här är Ingelas checklista inför din nästa flytt.

Visar 5 av 317 resultat