Fem frågor inför bostadsköpet - och ett grönt lånetips

18-09-12 12:46 | Boende och boräntor | Ingela Gabrielsson

Går du med bostadsplaner, t ex att köpa en bostadsrätt? Det är både roligt och spännande samtidigt som det också är en hel del att tänka på. Det är allt från din egen ekonomi till bostadens storlek, läge och utseende för att nämna några saker. Och det finns mer att undersöka som också handlar om föreningens ekonomi och den är minst lika viktig som din egen. Föreningens ekonomi påverkar hur väl huset kan underhållas och hur hög avgiften för din lägenhet är nu och i framtiden.

Här är fem frågor att ställa till mäklaren och bostadsrättsföreningens styrelse. Kan du inte få ordentliga svar på frågorna bör du inte heller köpa bostadsrätten. Genom att gå på många visningar och vara frågvis lär du dig att hitta rätt bostad till slut.

Fem viktiga frågor:

• Hur hög din månadsavgift är just nu är viktigt, men lika viktigt är hur om och hur mycket den kan komma att höjas?
  • Finns det någon underhållsplan för hela huset för de kommande fem åren och hur ser den ut – vilka större renoveringar måste genomföras?
  • Har föreningen något sparande eller måste man ta upp nya lån för att genomföra planerade renoveringar?
  • Undersök hur skuldsättningen och skuldräntor ser ut nu och om fem år. Hur klarar föreningens ekonomi höjda räntor?
  • Äger föreningen marken som huset står på eller är det en tomträtt? Om det är en tomträtt behöver du veta när avgälden (tomträttshyran) ska höjas nästa gång.

Ett grönt lånetips

Det finns nu en ny fråga att ställa nämligen om bostaden eller huset där bostadsrätten ligger är klimatsmart? Då kan du få rabatt på ditt bolån - ta ett grönt bolån hos oss.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 314 resultat

Marknadssyn: Vad väntar 2021? - update

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Den starka marknadsutvecklingen under november höll i sig även under årets sista månad.

Ekonomiska nyheter som kan påverka din plånbok 2021

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Fem privatekonomiska nyheter som är bra att ha koll på och som kan påverka din ekonomi under kommande år.

Så gör du ett årsbokslut för din privatekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Snart stänger vi dörren till ett minst sagt annorlunda 2020. Men innan vi firar in det nya året finns det fyra saker att ha koll på för att få ett lyckat pri...

Så får du råd med din jul - 8 tips

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Här har jag samlat mina tips för dig som vill ha en mer ekonomisk jul – och mer miljövänlig.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Så kan du aktivera ditt sparande och få mer tillbaka

Privatekonomi Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Hur du väljer att spara kan påverka hur mycket du kan få tillbaka på dina pengar.

Visar 5 av 314 resultat