Så slipper du trädgårdsångest

18-05-09 9:27 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Vi är många som mår bra av att påta och fixa i trädgården eller på balkongen. Vi kopplar av och stressar ner. Men det är inte helt gratis att ha en trädgård och vi lägger gärna pengar på att fixa, visar min senaste undersökning.

Barnfamiljer lägger i genomsnitt 6 000 kronor på att få det fint och mysigt i trädgården och köper plantor, fröer, trädgårdsmöbler och grillar för pengarna. Och det är lätt att dras med av de vackra bilderna i trädgårdsmagasinen – det verka ju vara så enkelt att få till. Vi tänker oss också att det höjer bostadens värde att ha en välskött trädgård. Men tänk ett varv till innan du köper in allting. Med lite eftertanke kan du sänka kostnaderna och blir inte lika besviken när plantorna har gett upp när du varit bortrest på semester.

Ekonomitips för en fin trädgård:

• Sätt ett tak på hur mycket du tycker är rimligt att lägga ner på din trädgård i år. Sommaren och semester kommer med nya utgifter.
  • Satsa på växter som återkommer, s k perenner. Då behöver du inte köpa nytt varje år.
  • Fina befintliga växter kan du dela på och på så sätt få fler av dessa.
  • Gräv upp, byt och dela växter med dina grannar – hälften så dyrt och dubbelt så fint.
  • Vad är det för fel på en fri gräsmatta? Ger härlig lekyta för barnen, inte dyrt att underhålla.
  • Genom att köpa nya dynor, eller bara kuddfodral, och olja in eller måla om trädgårdsmöblerna blir de som nya och håller minst en säsong till.
  • Behöver du en häck kan det bli dyrt, kanske fundera över staket istället?
  • Våga vara personlig med din trädgård och titta inte för mycket på vad grannarna lägger ner på sin.
  • Tid för belöning – koppla av och njut av att din trädgård nu inte kräver alltför mycket jobb.

Här kan du ta del av undersökningen Trädgårdskostnader 2018 (pptx, 169 KB)

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 335 resultat

Äntligen får vi en regering - så påverkar det din privatekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om vad den nya regeringens politik innebär för din privata ekonomi.

2018 var ett bra år för företagare

Företagsbloggen Företagsbloggen

Ännu ett år har passerat. Inför ett nytt år kan det vara bra att göra en summering av året som gått för att bättre kunna planera inför det nya året. Ta en st...

Trump, trade war och twitter - rapport från USA

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn är på sitt årliga besök på Wall Street där han träffar amerikanska kollegor och tar del av deras syn på marknadsutvecklingen.

Ingela Gabrielsson

Så möter du högre boräntor

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Riksbanken höjde sin viktigaste styrränta reporäntan före jul, vilket även tenderar att påverka bankernas bolåneräntor. Vår privatekonom Ingela Gabrielsson b...

Marknadssyn: Q&A inför 2019

Börs och investeringar

Nordeas investeringsstrateger blickar framåt och tittar på strategier för det här året.

Visar 5 av 335 resultat