Så sparar du rättvist till barnen

Ingela Gabrielsson, privatekonom.
19-10-03 8:00 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Går det att spara millimeterrättvist mellan barnen? Det enkla svaret är faktiskt ”nej”. Det är kanske inte heller något att sträva efter. Däremot, att vara så rättvis som möjligt kan vara ett mål. Barn är olika och har olika behov. En del barn är anspråkslösa, andra är mer krävande, och det är möjligt att det mer krävande barnet faktiskt får mer i vardagen - något att vara uppmärksam på och försöka balansera.

Många föräldrar vill gärna spara till sina barn och så länge det är ett barn man sparar till så är det ju inga problem. Men hur gör man med flera barn? Det kan lösas på flera sätt.

Så här kan du spara så rättvist som möjligt

• Du sparar till alla barnen i en och samma fond/fonder. Du behåller kontrollen och kan dela upp sparandet i lika stora belopp och ge till varje barn. Då får alla del av samma avkastning.
  • Du kan också spara till varje barn för sig, ett lika stort belopp varje månad. På  18-årsdagarna  blir utfallet som det ser ut just den dagen. Det kommer inte att bli samma belopp för varje barn.
  • Om din ekonomi tillåter kan du jämna ut mellan barnen om resultatet visar sig bli väldigt olika på de olika 18-årsdagarna.
  • Spara varje månad genom automatisk överföring. Då spartiden ofta är lång behöver du inte oroa dig alltför mycket över börsens svängningar.
  • Spara i kapitalförsäkring där du dessutom kan bestämma att utbetalning ska ske senare än på 18-årsdagen. Inte alla är mogna att hantera en större summa pengar då.
  • Det finns flera juridiska aspekter på de olika sätten att spara. En skilsmässa, arbetslöshet eller ett dödsfall kan göra att sparandet tas i anspråk för annat eller dras in i en bodelning eller ett arvskifte. Ta hjälp av en kunnig jurist för att hitta rätt sätt för dig att spara till dina barn och skydda pengarna på bästa sätt.

Utöver detta är mitt tips att vara öppen mot dina barn med hur du sparar och vad syftet är. Är det till körkort, utbildning eller en grundplåt till en kontantinsats till första bostaden? Det är viktigt att barnen respekterar den ansträngning det är för föräldrar att spara till barnen. Och att det inte är någon självklarhet.

/Ingela Gabrielsson, privatekonom.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 377 resultat

Marknadskommentar: Äntligen lite andrum

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Ekonomiskt stimulanspaket har stöttat börserna under den senaste veckan, skriver våra investeringsstrateger.

Så kan du skydda dig mot inkomstbortfall

Privatekonomi Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Det finns flera saker du kan göra för att skydda dig vid plötsligt inkomstbortfall.

Skattejuristen reder ut regeringens stödpaket för företag

Företagsbloggen

Nordeas skattejurist Madeleine Åkerman går här igenom vad de nya stödpaketen innebär för företagare och hur du som företagare kan använda stödet. Den här tex...

Dags att deklarera – du kan få återbäring till påsk

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Några nyheter och tips för deklarationen 2020.

Marknadskommentar: Svårnavigerad marknad

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger om den rådande situationen på marknaden.

Visar 5 av 377 resultat