Så tar du greppet om din pension

Ingela Gabrielsson, privatekonom
19-02-28 18:00 | Privatekonomi | Sparande och pension | Ingela Gabrielsson

Nu går vi in i mars och de orange kuverten har dykt upp i mångas digitala eller fysiska brevlådor.  Det innebär att du som jobbar, studerar eller är föräldraledig har fått ett besked om  din allmänna pension.

Har du inte fått ditt kuvert ännu, men är nyfiken på innehållet, kan du logga in på Pensionsmyndigheten och se dina uppgifter digitalt. Du loggar enkelt in med ditt mobila BankID. Vill du inte alls ha informationen på posten kan du istället skaffa en digital brevlåda och få din information där i fortsättningen. En digital brevlåda kan du skaffa på skatteverket.se.

Åter till din pension: Viktigt att tänka på är att uppgifter från Pensionsmyndigheten ger dig information om din allmänna pension –  den som staten betalar ut – men det är inte allt man behöver veta för att planera sin pension och sitt sparande. Du kan ha pension från flera andra håll, till exempel tjänstepension från din arbetsgivare och kanske ett eget pensionssparande. Allt detta ska läggas ihop och för att få en helhetsbild behöver du logga in på minpension.se. Där ska alla dina pensioner finnas samlade och du kan testa och se hur pensionen blir vid olika åldrar och utbetalningstider.

Följ mina tips och få grepp om din pension:

• Öppna ditt orange kuvert och ta del av informationen. Det är ju helt enkelt dina pengar det handlar om. Orkar du inte vänta på kuvertet, logga in på Pensionsmyndigheten och hämta dina uppgifter direkt där.
  • Se positivt på din pension! Du kan förmodligen förvänta dig mer pension än vad det orangea kuvertet säger. Har du en tjänstepension via din arbetsgivare? Har du ett eget pensionssparade? Då ska du också logga in på minpension.se för att få en fullständig bild av din framtida pension.
  • Räknar du med att gå i pension inom fem år? Det är bra om du redan nu börjar fundera på hur du ska planera dina uttag. Avsätt tid för att testa olika utbetalningar i din prognos på minpension.se. Se till att sprida ut dina pensionsutbetalningar över tid, för att få en jämnare pension och en lägre skatt. Räkna med många friska år som pensionär.
  • Till dig som är ung eller mitt i livet: För att få en så bra pension som möjligt, satsa på att studera färdigt i tid, jobba helst heltid så mycket som möjligt, och spara själv till din pension. Det egna privata pensionssparande kan bli din guldkant på äldre dagar.

/Ingela Gabrielsson, privatekonom

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 368 resultat

Bröllop i bonusfamiljen - så undviker du de vanliga fällorna

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson och vår familjerättsjurist Caroline Törnquist bloggar tillsammans om vad du ska tänka på inför giftermål när det finns ba...

Ingela Gabrielsson

Dryga ut kassan genom att hyra ut i andrahand - så fungerar det

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om att dryga ut kassan genom andrahandsuthyrning av bostad eller fritidshus.

Marknadssyn: Titanernas kamp

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Så här ser Nordeas investeringsstrateger på hur tillgångar bör allokeras under juni.

SWOT - vikten av strategisk analys

Företagsbloggen Företagsbloggen

Axel Bruzelius från Nordea Start-up & Growth bloggar om vikten att utvärdera sitt företags styrkor och svagheter.

Världens bästa mamma - men har hon tid för sig själv?

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson bloggar om hur du som mamma kan ge dig själv en present på Mors Dag.

Visar 5 av 368 resultat