Så undviker du restskatt som pensionär

Ingela Gabrielsson, privatekonom.
19-08-09 7:13 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

I Nordeas årliga semesterundersökning (pdf, 77 KB) har vi i år undersökt i vilken utsträckning man har fått tillbaka det man räknat med på skatten, eller om man istället fått restskatt. 10 % av svenskarna räknar med att skatteåterbäringen ska bidra till semesterkassan, så det är viktigt att hålla reda på den. Det var också 38 % av svenskarna i åldern 18 - 65 år som fick tillbaka förväntat belopp i skatteåterbäring. Men en grupp sticker ut med att istället ha fått restskatt och det är pensionärerna. Drygt fyra av tio pensionärer har fått restskatt i år. Vad kan det bero på och hur kan man undvika det i fortsättningen?

Huvudanledningen är att pensionärer ofta får pension från flera olika utbetalare som var och en drar skatt på just ”sitt” belopp och då blir skatten för låg i förhållande till den totala sammanlagda pension man får varje månad.  Ingen pensionsutbetalare tar så att säga ansvar för helheten. Dom känner helt enkelt inte till den.

Risken att få restskatt är särskilt stor för nyblivna pensionärer, och speciellt just det år då man går i pension. Då har man antagligen haft lön en del av året och sedan pension en del av samma år. Pensionsutbetalaren tar inte hänsyn till dina tidigare inkomster under året när skatten dras på pensionen. Dessutom kan utbetalningarna komma vid flera tillfällen under en månad och det blir till en början svårt att se hur mycket pension man får ut varje månad.

Gör så här för att få koll på din pension och slippa betala restskatt varje år:

• Lägg ihop dina olika pensionsutbetalningar under en månad för att få en uppfattning om hur mycket du faktiskt får ut i pension. Du kan få pension från såväl Pensionsmyndigheten, från den tjänstepension du har via din arbetsgivare – och det ha varit flera olika arbetsgivare genom livet - och från eget pensionssparande. Om du fortsätter att jobba till viss del har du också en lön som du måste ta med i summan av dina pensioner och inkomster.
  • För att få fram rätt preliminärskatt kan du göra en preliminär skatteuträkning på skatteverkets sida: https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter .
  • Se efter vilken pensionsutbetalare som betalar ut det största beloppet till dig. Det är den utbetalaren som bör dra mer i skatt och det är du  själv som måste begära att det sker. Ofta är det Pensionsmyndigheten eller ett tjänstepensionsinstitut som står för den största utbetalningen.
  • Ett alternativ till att själva anmäla vilken skatt som ska dras, är att ansöka om jämkning av skatten hos Skatteverket.
  • Du som har fått kvarskatt i år ska själv betala in den till ditt skattekonto. Du kan betala med Swish eller bankgiro. Inbetalning ska ske senast den dag som står på ditt slutskattebesked. Det slutliga skattebeskedet brukar skickas ut i augusti och skatten ska senast vara inbetald den 12 november 2019.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 359 resultat

Kommentar: Brexit - äntligen lite klarhet

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn i en snabb kommentar dagen efter valet i Storbritannien.

Så får du kontroll över din julbudget

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Sätt en julbudget och håll den. Privatekonom Ingela Gabrielsson går igenom hur du lyckas med det.

Marknadssyn: Fortsätter resan? Q&A: Outlook 2020

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn om investeringsstrategin för december. Han tar även en tjuvtitt på 2020.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Låt inte dina barn bli penningmålvakter

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson tipsar om hur du lär ditt barn undvika att bli medskyldig till penningtvätt.

Så får du en hållbar jul

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson tipsar om hur du låter julen bli en glad högtid även för plånboken.

Visar 5 av 359 resultat