Så undviker du restskatt som pensionär

Ingela Gabrielsson, privatekonom.
19-08-09 7:13 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

I Nordeas årliga semesterundersökning (pdf, 77 KB) har vi i år undersökt i vilken utsträckning man har fått tillbaka det man räknat med på skatten, eller om man istället fått restskatt. 10 % av svenskarna räknar med att skatteåterbäringen ska bidra till semesterkassan, så det är viktigt att hålla reda på den. Det var också 38 % av svenskarna i åldern 18 - 65 år som fick tillbaka förväntat belopp i skatteåterbäring. Men en grupp sticker ut med att istället ha fått restskatt och det är pensionärerna. Drygt fyra av tio pensionärer har fått restskatt i år. Vad kan det bero på och hur kan man undvika det i fortsättningen?

Huvudanledningen är att pensionärer ofta får pension från flera olika utbetalare som var och en drar skatt på just ”sitt” belopp och då blir skatten för låg i förhållande till den totala sammanlagda pension man får varje månad.  Ingen pensionsutbetalare tar så att säga ansvar för helheten. Dom känner helt enkelt inte till den.

Risken att få restskatt är särskilt stor för nyblivna pensionärer, och speciellt just det år då man går i pension. Då har man antagligen haft lön en del av året och sedan pension en del av samma år. Pensionsutbetalaren tar inte hänsyn till dina tidigare inkomster under året när skatten dras på pensionen. Dessutom kan utbetalningarna komma vid flera tillfällen under en månad och det blir till en början svårt att se hur mycket pension man får ut varje månad.

Gör så här för att få koll på din pension och slippa betala restskatt varje år:

• Lägg ihop dina olika pensionsutbetalningar under en månad för att få en uppfattning om hur mycket du faktiskt får ut i pension. Du kan få pension från såväl Pensionsmyndigheten, från den tjänstepension du har via din arbetsgivare – och det ha varit flera olika arbetsgivare genom livet - och från eget pensionssparande. Om du fortsätter att jobba till viss del har du också en lön som du måste ta med i summan av dina pensioner och inkomster.
  • För att få fram rätt preliminärskatt kan du göra en preliminär skatteuträkning på skatteverkets sida: https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter .
  • Se efter vilken pensionsutbetalare som betalar ut det största beloppet till dig. Det är den utbetalaren som bör dra mer i skatt och det är du  själv som måste begära att det sker. Ofta är det Pensionsmyndigheten eller ett tjänstepensionsinstitut som står för den största utbetalningen.
  • Ett alternativ till att själva anmäla vilken skatt som ska dras, är att ansöka om jämkning av skatten hos Skatteverket.
  • Du som har fått kvarskatt i år ska själv betala in den till ditt skattekonto. Du kan betala med Swish eller bankgiro. Inbetalning ska ske senast den dag som står på ditt slutskattebesked. Det slutliga skattebeskedet brukar skickas ut i augusti och skatten ska senast vara inbetald den 12 november 2019.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 341 resultat

Starta skolåret på din ekonomiska nivå

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Börja med en genomgång av prylar, kläder och idrottsutrustning.

Så kan du börja arbeta med mångfald på din arbetsplats

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur skapar man en arbetsplats där alla kan känna att de kan vara sig själva? Och vilken betydelse kan det ha för affärerna att man gör det?

Hitta rätt nivå på din trädgård

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Vår privatekonom Ingela Gabrielsson tipsar om hur du får fint i trädgården utan att spräcka budgeten.

Så planerar du för ett lyckat bröllop

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela Gabrielssons bästa tips för en lyckad bröllopsfest.

Visar 5 av 341 resultat