Så kan en skilsmässa eller separation påverka boendeekonomin

19-10-18 15:13 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Fler än hälften av svenska bostadsägare i åldern 18- 65 år har inte räknat på hur en skilsmässa skulle påverka boendeekonomin. Det visar min senaste boendebarometer. Det är naturligtvis inte något man tror ska inträffa, men inte desto mindre kan det bli ett faktum en dag.

Oktober är en av de vanligaste skilsmässomånaderna. Kanske gick det inte att starta upp vardagslivet igen efter semestern. Oavsett orsak är det alltid klokt att faktiskt titta på hur ekonomin skulle se ut efter en skilsmässa eller en separation.

Barn och boende i fokus

När det finns barn, kretsar det mesta kring hur man på bästa sätt ska ordna livet för dem. Då är ju boendet väldigt viktigt. Genom att ha ett bra samarbete, inte minst kring ekonomin, kan man skapa en ny tillvaro som är bra och trygg. Men räkna med utgifter!

Ekonomiska utmaningar

Mycket handlar om att lösa boendefrågan. Ett hem ska förvandlas till två och det blir dubbla utgifter jämfört med tidigare. Först och främst är det kostnader för nya bostäder men också extra utgifter för t ex flytten, ny inredning, och extra utrustning till barnen. Sedan följer nya löpande fasta kostnader månad för månad för transporter, el, media och hemförsäkring med mera. Men allt går att lösa med en bra planering:

• Gör först en budget över nuläget, dvs. före skilsmässan. Det är framförallt utgifterna som måste granskas extra noga. Vilka dubbleras, och vilka går eventuellt att ta bort eller minska ner?

• Gör varsin budget över det nya tänkta läget. Bra för att förstå de nya förutsättningarna som nu bygger på en inkomst istället för två.

• Se över sparande och andra tillgångar. Här kommer juridiken in, genom att en bodelning ska göras. Finns det enskild egendom ska den inte ingå i bodelningen. Är man överens om hur man ska dela upp sina tillgångar, behöver man inte koppla in en advokat.

• Ge det hela tid. Gör inte allt på en gång. När ni väl är på plats i den nya tillvaron är det viktigt att ha koll på de nya kostnaderna. Följ upp månadsvis under ett par månader och släpp sedan inte på kontrollen över utgifterna.

Så kan merkostnaden bli för ett extra hushåll, per månad ( 1 vuxen, 2 barn)

Siffrorna är endast exempel, med utgångspunkt från Konsumentverket ”Koll på pengarna”, samt boende i hyresrätt.

Hyra för tre rum och kök9 500 kr
Mat6 450 kr
Media, el, hemförsäkring2 440 kr
Summa18 390 kr

Be om rådgivning och hjälp

Det blir en hel del nya utgifter i och med att ett hushåll blir två.  Men det finns hjälp att få för att hitta lösningar! Prata med banken och boka tid för rådgivning. Ibland är det bra att koppla in en familjejurist för att reda ut hur tillgångarna ska delas.

/Ingela Gabrielsson, privatekonom.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 388 resultat

Tre tips för att bli en ekonomismart mamma

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Här listar jag tre tips för hur du som mamma kan tänka kring din ekonomi.

Marknadssyn: Svårnavigerat

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger delar med sig av sin syn på hur investeringar kan allokeras under juni 2020.

Tips till dig som köper bostad för första gången

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Boendet, och särskilt den första bostaden, kan vara en av livets största och viktigaste affär.

CEO blog: Happy anniversary, Nordea

Frank Vang-Jensen

This year marks Nordea’s 200th anniversary, our CEO Frank Vang-Jensen blogs

Marknadssyn: Extrem balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Volatilitet på marknaden och den stora osäkerheten om framtiden är centrala i maj månads Marknadssyn.

Visar 5 av 388 resultat