Släpp din pensionsångest

Ingela Gabrielsson, privatekonom.
19-10-16 17:01 | Sparande och pension | Ingela Gabrielsson

Olika aktörer debatterar och spekulerar i hur våra framtida pensioner kommer att se ut. I förra veckan gick Alecta och Nordnet ut och framförde sina åsikter i frågan på Di Debatt.

Medan Alecta å sin sida menar att vi inte alls behöver oroa oss så mycket för storleken på vår framtida pension, menar Nordnet å andra sidan att det behöver vi visst göra. Idag röstade riksdagen igenom nya högre pensionsåldrar från 2020 för allmän pension och garantipension (se faktaruta nedan).

Oavsett vilken åsikt som framförs så är det inte konstruktivt för dagens unga att gå omkring med pensionsångest vilket olika undersökningar visar. Ångest och dåligt samvete inför tanken på den egna pensionen är en fråga som till och med förenar oss över generationsgränserna. I genomsnitt har en av fyra svenskar dåligt samvete för sin pension och bland 40 - 54-åringar är det 30 % som känner dåligt samvete över den. (Enligt undersökningen Svenskarnas pensionstankar 2018, YouGov för Nordea).

Men oron och det dåliga samvetet beror inte på att det saknas information eller beräkningar. Sådant finns det mer än tillräckligt av. Det handlar snarare om svårigheter med att orientera sig bland fakta och påståenden. Det är kanske inte alltid roligt att tänka på livet som pensionär – livet lever man helst i nuet och det är mycket annat som kommer före pensionen – första bostaden, jobb och barn.

Så kommer du igång

• Sikta på den känsla av lättnad du får när du tagit reda på hur din egen pensionsprognos ser ut, så slipper du din pensionsångest

• Gör din pensionsprognos på Pensionsmyndighetens sida minpension.se

• Det är i första hand din allmänna pension och din tjänstepension som bygger din pension, men ha gärna ett eget månadssparande till pension också.

Då är det dags att börja spara

Som ung är det många olika delar av livet som ska komma på plats på vägen mot ett vuxnare liv. Ta allting steg för steg och i tur och ordning. Med det menar jag att utbildning och jobb kommer allra först. Ett eget boende är ett sparmål som måste prioriteras före i princip allt annat. När allt detta är på plats och man har bra koll på sin ekonomi och sitt liv kan det vara dags att också spara långsiktigt, bland annat med sikte på pensionen.

Då det numera saknas en skattemässigt förmånlig sparform för just pensionssparande, blir sparandet inte öronmärkt för pensionen om inte du själv gör det. Det kan du göra genom att ha en specifik kapitalförsäkring eller ett ISK-konto. Under småbarnsåren kan man sedan behöva minska på sitt sparande, men då är man ändå igång och det är det viktigaste!

FöddNy ålder för uttag av allmän pensionNy ålder för uttag av garantipension
195962 år66 år
196062 år66 år
196163 år67 år
196263 år67 år

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 388 resultat

Tre tips för att bli en ekonomismart mamma

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Här listar jag tre tips för hur du som mamma kan tänka kring din ekonomi.

Marknadssyn: Svårnavigerat

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger delar med sig av sin syn på hur investeringar kan allokeras under juni 2020.

Tips till dig som köper bostad för första gången

Boende och boräntor Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Boendet, och särskilt den första bostaden, kan vara en av livets största och viktigaste affär.

CEO blog: Happy anniversary, Nordea

Frank Vang-Jensen

This year marks Nordea’s 200th anniversary, our CEO Frank Vang-Jensen blogs

Marknadssyn: Extrem balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Volatilitet på marknaden och den stora osäkerheten om framtiden är centrala i maj månads Marknadssyn.

Visar 5 av 388 resultat